Mustahil Vettel kembali ke Red Bull -- Horner

Oleh Ammar Hakim 14 Mei 2020 98
Mustahil Vettel kembali ke Red Bull -- Horner
Sebastian Vettel kembali ke Red Bull adalah prospek yang telah diabaikan oleh Christian Horner setelah juara dunia empat kali itu mengesahkan dia akan meninggalkan Ferrari.

Pengurus pasukan Red Bull, Horner, bekerjasama dengan Vettel untuk setiap kejuaraan pemandu Formula 1 antara 2010 dan 2013, yang merupakan sebahagian daripada enam musim bersama pasukan.

Max Verstappen ditetapkan sebagai pemandu nombor utama dan setelah keputusannya menandatangani kontrak baru hingga 2023, Horner enggan mencari pemandu lain walaupun Vettel bakal tanpa pasukan pada tahun hadapan.

Alex Albon diberikan kenaikan pangkat daripada Toro Rosso untuk bekerjasama dengan Verstappen di pertengahan musim lalu dan pasukan menyukai apa yang mereka lihat setakat ini.

"Sangat tidak mungkin," kata Horner kepada Sky Sports mengenai kemungkinan Vettel kembali. "Kami mempunyai perjanjian jangka panjang dengan Max, dan saya fikir Alex melakukan tugas dengan baik.

"Kami memiliki dinamik yang baik dalam pasukan dan pengalaman menunjukkan bahawa dua pemandu utama sesuatu yang perlu dielakkan.

"Sebastian masih merupakan pemandu Grand Prix yang sangat kompetitif, jadi saya berasa ia bukan keputusan yang tepat untuk mendapatkan dua pemandu utama.

"Kami gembira dengan barisan pemandu yang dimiliki. Saya yakin dia tidak kekurangan pilihan untuk maju, tetapi jelas dia akur tidak berjaya di Ferrari." Horner tidak pasti apa yang akan dilakukan Vettel selepas ini, dengan Renault dan McLaren dilihat sebagai pasukan destinasi sekiranya dia memutuskan untuk kekal bersaing dalam F1 tahun hadapan.

Pengurus pasukan Mercedes, Toto Wolff, juga mengatakan beliau akan mempertimbangkan perkembangannya, walaupun perpindahan ke saingan Ferrari dilihat tidak mungkin, dengan persaraan juga menjadi kemungkinan.

"Saya yakin dia sedang memikirkan destinasi seterusnya, dan anda harus menghormati keputusannya," tambah Horner.

"Dari mana dia pergi dari sini, saya tidak tahu. Tetapi dia lelaki yang berintegriti, prinsip yang hebat dan sama ada dia memilih untuk meneruskan atau tidak, dia sudah pasti berjaya dalam masa yang sangat besar di Formula Satu.

"Empat kejuaraan dunia, dia adalah salah satu pendorong paling berjaya sepanjang masa. Dia masih muda, dia berusia awal 30-an, jika dia memilih untuk kekal, dia jelas masih sangat kompetitif.

"Itu sepenuhnya bergantung kepadanya dan tidak ada yang akan tahu selain Sebastian apa pilihannya."

 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen