Charles Leclerc akan bermula dari petak utama buat kali kedua berturut-turut di celah-celah kekecohan sesi kelayakan Grand Prix (GP) Formula Satu (F1) Itali, malam tadi.

Menjelang perlumbaan sebenar di laman Ferrari itu, dia akan ditemani Lewis Hamilton di petak hadapan dengan jurang 0.039 saat, disusuli Valtteri Bottas, 0.047s.

Sementara itu, rakan sepasukannya di kem Ferrari, Sebastian Vettel, di tempat keempat apabila mendahului pasangan Renault, Daniel Ricciardo dan Nico Hulkenberg.

Terlebih dahulu, sesi kelayakan ketiga (Q3) itu terjejas berikutan kemalangan yang membabitkan Kimi Raikkonen yang mengakibatkan sembilan daripada 10 pemandu teratas kehilangan masa terpantas mereka dalam pusingan terakhir.

Pemandu kelahiran Monaco itu yang turut meraih petak hadapan sebelum menjuarai perlumbaan di Belgium minggu lalu, untuk kemenangan sulungnya dalam F1, berkata: "Saya gembira meraih petak utama tetapi ia agak memalukan berikutan kekacauan besar dalam pusingan terakhir. Saya harap pusingan terakhir kami sudah memadai."

Bos Mercedes, Toto Wolff, lebih berasa mengecewakan apabila berkata: "Ia tidak sepatutnya berlaku dan di peringkat peringkat bawahan sekalipun sehinggakan semua orang kelihatan seperti dungu."

Max Verstappen pula gagal menetapkan masa berikutan masalah jentera dalam Q1, namun dia sememangnya akan bermula di petak belakang ekoran dikenakan penalti terhadap enjinnya.

Dalam sesi pembukaan kelayakan itu yang diungguli Leclerc, bendera merah dikibarkan berikutan masalah teknikal yang dihadapi Sergio Perez, yang juga merupakan antara pemandu yang tersingkir.

Hamilton mendahului sesi pertama Q2 yang menyaksikan Lando Norris dan Pierre Gasly, yang dikenakan penalti, disingkirkan.

Keputusan kelayakan:

1. Charles Leclerc (Ferrari) 1:19:307 saat
2. Lewis Hamilton (Mercedes) +0.039s
3. Valtteri Bottas (Mercedes) +0.047s
4. Sebastian Vettel (Ferrari) +0.150s
5. Daniel Ricciardo (Renault) +0.532s
6. Nico Hulkenberg (Renault) +0.742s
7. Carlos Sainz (McLaren) +1.148s
8. Alex Albon (Red Bull) tiada catatan masa direkodkan
9. Lance Stroll (Racing Point) tiada catatan masa direkodkan
10. Kimi Raikkonen (Alfa Romeo) tiada catatan masa direkodkan