Pelumba Hi Rev SCK Honda Racing, Helmi Azman, dinobatkan sebagai juara keseluruhan CP150 dalam Kejuaraan Cub Prix Malaysia 2020.

Dalam perlumbaan terakhir di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) hari ini, Helmi dan Azroy Hakeem Anuar (Idemitsu Yuzy Honda Racing) bermula di barisan depan tetapi ia ternyata tidak memberikan sebarang kelebihan apabila kedua-dua pelumba Honda itu disaingi hebat 22 pelumba lain dengan kesemuanya ingin menamatkan musim 2020 dengan kemenangan.

Corak tunggangan Azroy Hakeem dan Helmi kelihatan berbeza dengan masing-masing menggunakan strategi yang berlainan. Azroy Hakeem mengekalkan persembahan konsisten dalam kalangan lima pelumba di depan manakala Helmi pula lebih selesa menunggu peluang di belakang kelompok utama dalam enam pusingan pertama.

Helmi mula mengorak langkah dalam pusingan ketujuh dan secara mendadak memperbaiki kedudukan dari posisi kesembilan hingga ke tempat pertama dalam satu pusingan.

Pertarungan di antara Helmi dan Azroy Hakeem dalam tiga pusingan terakhir dirumitkan lagi dengan kehadiran ramai pelumba ke dalam kelompok utama.

Apabila bendera penamat dikibarkan, pelumba pasukan AHM Motorsports Yamaha Racing, Mohd Khairul Ikhwan Ajis, muncul pemenang perlumbaan penutup musim itu dengan catatan masa 14 minit 41.976 saat, hanya 0.001 saat di depan Mohd Akid Aziz daripada Petronas Sprinta Yamaha Maju Motor.

Calon juara keseluruhan, Azroy Hakeem, menamatkan perlumbaan di tempat ketiga -- keputusan podium keenamnya musim ini -- tetapi kejayaan itu masih tidak mencukupi untuk pelumba Idemitsu Yuzy Honda Racing itu merealisasikan impian menjulang piala CP150 musim 2020.

Helmi muncul juara keseluruhan dengan 143 mata manakala Azroy Hakeem berada di tangga kedua dengan 136 mata. Tempat ketiga pula menjadi milik pelumba Yamaha ONEXOX TKKR SAG, Muzakkir Mohamed (81 mata).