Tumpuan dalam pusingan keenam Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC) di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) hari ini beralih ke arah pelumba negara, Azlan Shah Kamaruzaman, setelah Zaqhwan Zaidi gagal mendominasi perlumbaan pertama ketegori SS1000.

Dalam perlumbaan pertama hari ini, Azlan Shah, yang mewakili pasukan One SOX TKKR SAG dengan jentera BMW, memulakan perlumbaan dengan konsisten dari petak kedua.

Pelumba berusia 34 tahun itu meninggalkan pencabar terdekat dari Thailand, Titipong Warokorn, dengan catatan masa keseluruhan 40 minit 32.372 saat.

"Pada awal perlumbaan, ada yang terjatuh, jadi saya ambil selekoh jauh dan mengejar balik.

"Pada awal memang ada persaingan yang sangat tinggi daripada pelumba Ducati.

"Ia agak bercelaru, saya menggunakan strategi untuk menjimatkan (bunga) tayar dan dalam lima pusingan terakhir, saya mula mengorak langkah," katanya.

Zaqhwan yang mengetuai perlumbaan sehingga ke pusingan kedua, bagaimanapun, tidak bernasib baik apabila pelumba Honda Asia Dream Racing itu terbabas sebelum bertindak nekad untuk menyambung perlumbaan dan akur menamatkannya di tempat ke-14.

Dalam pada itu, Pemilik One XOX TKKR SAG, Bobie Farid Shamsudin, gembira apabila pasukannya meraih dua kemenangan dalam perlumbaan di SIC hari ini.

"Kami telah berusaha keras untuk mendapatkan kejayaan ini.

"Sasaran kami adalah untuk menjadikan perlumbaan di Sepang ini milik kami.

"Dan ia berjaya dalam kategori 600 dan 1000.

"Segala persediaan yang kami jalankan agak membuahkan hasil," katanya.