Wimbledon berkemungkinan dianjurkan tanpa kehadiran penonton tahun depan ekoran pandemik coronavirus.

Grand slam gelanggang rumput di barat daya London itu telah dibatalkan tahun ini ekoran pandemik yang menular di seluruh dunia.

Dengan kes di United Kingdom meningkat dan ibu negara Inggeris itu antara kawasan yang telah diperketatkan perintah kawalan pergerakan minggu ini, ia kelihatan pihak umum tidak dibenarkan untuk menghadiri sebarang acara sukan dalam masa terdekat.

Majlis utama All England Club (AELTC) mendedahkan sedang mempertimbangkan pelbagai senario operasi untuk acara 2021, yang dijadualkan berlangsung antara 28 Jun hingga 11 Julai.

Mengadakan kejohanan dengan kapasiti penuh, jumlah penonton yang dikurangkan atau tidak ada hasilnya, bergantung kepada status garis panduan kesihatan kerajaan.

Ketua eksekutif, AELTC, Sally Bolton, berkata, "Mengadakan Kejohanan di 2021 adalah keutamaan nombor satu kami dan kami terlibat secara aktif dalam perancangan senario untuk mencapai keutamaan tersebut.

"Kami menyedari betapa pentingnya komuniti pemain dalam memastikan kejohanan bebas COVID, dan saya gembira mendapat sokongan Jamie Baker dalam peranannya yang diperluas sebagai ketua tenis profesional dan pengarah kejohanan."