Antara kelainan yang turut diselitkan dalam Majlis Anugerah Persatuan Penulis-Penulis Sukan Malaysia (SAM)-100Plus 2017 adalah slot khas untuk Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tunku Imran Tuanku Ja'afar, sepanjang usahanya memacu badan induk itu.

Dalam majlis yang diadakan di Hotel Hilton Petaling Jaya itu, Tunku Imran nyata tersentuh dengan pengiktirafan yang diberikan kepadanya sebagai tanda menghargai usaha sepanjang dua dekad menjadi individu terpenting dalam MOM.

Selain memacu MOM, Tunku Imran juga pernah memegang jawatan utama dalam beberapa organisasi, antaranya presiden Persekutuan Sukan Komanwel (CGF) (2000-2003), Presiden Kehormat Seumur Hidup Persekutuan Sukan Asia Tenggara (SGF) dan turut menjadi ketua kontinjen negara ke Sukan Olimpik Seoul 1988.

"Saya amat tersentuh dengan penghargaan ini. Setinggi-tinggi terima kasih kepada SAM di atas pengiktirafan ini," katanya.

Memasuki usia 69 tahun, Tunku Imran mengesahkan tidak akan bertanding dalam pemlihan MOM akan datang untuk memberikan laluan kepada generasi baru.

Dalam masa sama, beliau turut memberikan buah fikirannya untuk individu yang akan memimpin MOM bagi penggal seterusnya.

"Bagi saya, masa depan industri sukan bergantung sepenuhnya kepada kepimpinan yang berwibawa dan sukan juga menyumbang banyak kepada negara," ujarnya lagi.