Terbuka Australia bakal diteruskan tanpa penonton selepas Victoria mengumumkan perintah berkurung selama lima hari ekoran pandemik coronavirus.

Terbuka Australia tahun ini telah ditangguh dan bermula Isnin lalu dengan bilangan penonton yang terhad -- membenarkan 30,000 penonton setiap hari di Melbourne Park -- kerana sekatan COVID-19.

Kerajaan Victoria mengumumkan perintah berkurung baru hari ini bagi mengawal penularan coronavirus, kata Menteri Negeri, Daniel Andrews.

Sekatan baru di seluruh negeri Victoria akan diperkenalkan mulai jam 11.59 malam pada hari Jumaat -- dengan juara bertahan, Novak Djokovic, masih lagi dijadualkan beraksi hingga tamat hari ini -- hingga Rabu.

"Sebilangan besar acara sukan profesional besar dan kecil, mereka akan berfungsi pada dasarnya sebagai tempat kerja," kata Andrews kepada wartawan. "Tetapi mereka tidak akan berfungsi sebagai acara hiburan, kerana tidak akan ada banyak orang.

"Dan tenaga kerja akan menjadi minimum yang diperlukan agar keselamatan daripada penularan COVID dan selamat dalam banyak konteks lain."