Dua bekas tekong negara, Syahir Rosdi dan Zulkifli Abd Razak, memberi isyarat sedia melakukan "pusingan U" untuk bersama skuad kebangsaan semula setelah mereka akur dengan hukuman dikenakan dan membuat permohonan maaf terbuka kepada Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM).

Syahir dan Zulkifli akan membuat rayuan dalam tempoh 14 hari ini bagi mengurangkan tempoh hukuman dua tahun yang dikenakan susulan masalah disiplin seperti didakwa PSM.

Mereka mengakui keputusan bersara dibuat secara terburu-buru dan sedia menyarung semula jersi kebangsaan sejurus tamat penggantungan mereka kelak.

Tambahan mereka sedia mengetepikan hal pembahagian elaun tidak telus yang didakwa sebelum ini setelah segalanya diselesaikan dengan campur tangan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) danMajlis Sukan Negara (MSN) bersama PSM.

"Saya memohon maaf di atas apa yang telah berlaku kerana tindakan saya telah melanggar peraturan sebagai atlet. Saya memohon maaf atas kesilapan saya," kata Syahir.

Hukuman tambahan 30 jam pembabitan dalam kerja amal berkaitan pembangunan sepak takraw juga tidak dirasakan beban memandangkan PSM bercadang memanggil Syahir dan Zulkifli untuk dijadikan rakan pelatih dalam kem kebangsaan bagi membantu persiapan skuad negara ke Sukan SEA Filipina bulan depan.

"Saya dan Zulkifli akan membuat rayuan untuk mengurangkan penggantungan yang telah dikenakan," tambah Syahir.

Hasrat dua bekas tekong negara itu untuk kembali ke dalam skuad kebangsaan adalah sesuatu yang menggembirakan ketua jurulatih skuad negara, Abd Talib Ahmad, serta kapten pasukan negara, Farhan Adam.

"Saya berharap Syahir dan Zulkifli kembali ke skuad negara kerana kemampuan mereka amat diperlukan," kata Abd Talib.

"Semangat mereka amat diperlukan untuk skuad negara menghadapi Sukan SEA bulan depan," ujar Farhan.