Jawatankuasa Penganjuran Sukan Olimpik Tokyo 2020 (Tokyo 2020) telah mengesahkan kesemua 43 venue dan juga jadual pertandingan dalam sesi Majlis Olimpik Antarabangsa (IOC) secara dalam maya, semalam.

Presiden Jawatankuasa Penganjur, Yoshiro Mori, dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Toshiro Muto, dalam sesi itu berkata, pengesahan itu termasuklah Perkampungan Olimpik, Pusat Penyiaran Antarabangsa dan Pusat Media Utama yang akan digunakan dalam Sukan Olimpik pada 2021.

Mori mendedahkan bahawa mereka dengan segera telah melancarkan Jawatankuasa Bertindak baru selepas pengumuman IOC menangguhkan Sukan Olimpik 2020 akibat pandemik COVID-19.




“Kakitangan kami telah bekerja tanpa henti untuk persiapan ini dan saya dengan sukacitanya mengumumkan yang kami telah mengesahkan semua venue dan menetapkan jadual pertandingan untuk temasya tahun hadapan,” katanya seperti disiarkan dalam laman sesawang IOC, www.olympic.org.

“Kami akan terus berikan yang terbaik bagi memastikan Olimpik Tokyo bernilai sebagai satu simbol penyatuan dan perpaduan dalam menangani krisis COVID-19. Minggu depan pada 23 hari bulan, setahun sebelum Sukan Olimpik, kami bercadang untuk mengeluarkan pesanan mengenai perpaduan, harapan dan semangat kepada atlet bersama tumpuan mereka untuk Sukan Olimpik tahun hadapan,” kata Mori lagi.

Sementara itu, Presiden IOC, Thomas Bach, mengucapkan terima kasihnya kepada Tokyo 2020 atas pesediaan awal dengan mengesahkan venue dan juga jadual pertandingan.

“Perkampungan Olimpik adalah nadi utama Sukan Olimpik manakala venue adalah rohnya. Saya gembira kepada perkampungan dan juga venue telah disahkan untuk tahun depan.

“Ini bermakna atlet akan alaminya sebagai pengalaman sekali dalam hidup. Atlet dari seluruh dunia akan tinggal di bawah satu bumbung dekat Perkampungan Olimpik, berkongsi makanan, menyambutnya, berbincang bersama-sama dan membentuk satu komuniti Olimpik yang unik,” kata Bach.

Beliau juga yakin kedua-dua IOC dan juga Tokyo 2020 akan dapat menjadikan Sukan Olimpik yang ditangguhkan itu kepada satu sambutan penyatuan dan perpaduan manusia terbesar, sekali gus mengangkatnya sebagai satu simbol ketahanan dan harapan.

Tokyo 2020 telah merancang beberapa acara pada 23 Julai, bagi menandakan setahun tahun lagi sebelum permulaan Sukan Olimpik 2020, termasuk pelancaran kempen Jenama Olimpik ‘#StrongerTogether’, yang menerima kepentingan penyatuan dan perpaduan pada waktu sukar ini, mengiktiraf kekuatan sukan dan khasnya Sukan Olimpik dalam membawa masyarakat bersatu-padu.

Sukan Olimpik 2020 ditangguhkan ke 23 Julai hingga 8 Ogos 2021, manakala Sukan Paralimpik Tokyo, 24 Ogos hingga 5 Sept 2021.

Pada asalnya, Sukan Olimpik Tokyo 2020 dijadualkan berlangsung dari 24 Julai ke 9 Ogos dan Sukan Paralimpik dari 25 Ogos hingga 6 September tahun ini.

-- BERNAMA