Novak Djokovic akan berdepan Karen Khachanov dalam final Masters Paris selepas menewaskan Roger Federer.

Pemain nombor satu itu memastikan kemenangan ke-22 berturut-turut selepas mengatasi legenda Switzerland itu 7-6 (8-6), 5-7, 7-6 (7-3) dalam perlawanan yang berlangsung selama tiga jam dan dua minit.

Kemenangan itu menyaksikan Djokovic bakal beraksi dalam empat perlawanan akhir berturut-turut selepas mempamerkan kebangkitan tahun ini dan kini mendahului Federer 25-22 (rekod pertembungan).

Dalam set pertama, Federer telah berjaya menyelamatkan empat break point dalam permainan kelapan sebelum memenangi set tersebut 7-6.

Federer berdepan dua break point dalam dua perlawanan pembukaan set kedua apabila Djokovic mempamerkan ancaman untuk mendominasi permainan tetapi Federer kembali mengikat permainan dengan beberapa pukulan depan yang cemerlang.

Intensiti permainan menjadi lebih tinggi dalam set ketiga dan keadaan menjadi lebih tegang, dengan Djokovic menerima amaran daripada pengadil apabila menghempas raket selepas Federer mengikat kedudukan 4-4.

Perlawanan terpaksa ditentukan menerusi tie-break apabila terikat 6-6, dengan Djokovic kembali mengatur permainan bagi memastikan slot ke final.

Djokovic bakal berdepan Khachanov dalam final selepas wakil Russia itu mengetepikan Dominic Thiem 6-4, 6-1.

Pemain berusia 22 tahun itu mara ke final Masters 1000 buat kali pertama selepas mengatasi pemain pilihan ke-71 -- masa yang sama ketika Djokovic meraih set pertama berdepan Federer.