Jurulatih luncur air negara dari Perancis, Marian Malaquin, menganggap Aaliyah Yoong bukan sekadar berada di peringkat Asia Tenggara, sebaliknya bakal menjadi atlet bertaraf dunia.

Malaquin adalah antara jurulatih yang ditugaskan untuk memantau perkembangan Aaliyah sebanyak dua kali dalam tempoh setahun.

Dia melihat bakat yang dimiliki Aaliyah sebagai permata baru dari Asia yang akan memberikan saingan di peringkat dunia bagi tempoh empat tahun dari sekarang.

Pada usia 14 tahun, anak gadis Hanifah Yoong itu sudahpun berada di kedudukan ke-16 dunia mengikut ranking Persekutuan Ski Air dan Papan Luncur Antarabangsa (IWWF).

"Saya tidak boleh nyatakan bila dia (Aaliyah) akan mencapai tahap tertinggi tetapi jika dia terus berusaha keras, sudah pasti dia akan meraihnya satu hari nanti," katanya.

Bagaimanapun, Aaliyah tetap melihat persaingan dalam Sukan SEA sebagai kejohanan yang serius walaupun memiliki kredibiliti terbaik di rantau Asia.

Reputasinya selaku atlet terbaik di Asia Tenggara perlu dijaga sebaik-baiknya oleh Aaliyah, sekaligus sasaran sekurang-kurangnya dua emas dalam Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 wajib direalisasikan tanpa alasan.

"Kini lebih fokus terhadap Sukan SEA dan banyak meluangkan masa untuk sesi latihan di air.

"Apabila jurulatih lain turut serta, ia menjadi lebih mencabar," ujar Aaliyah.