Skuad memanah para negara enggan mengambil risiko apabila membatalkan sesi latihan mereka, berkuat kuasa hari ini setelah wujud satu kes positif wabak koronavirus baru (Covid-19) yang membabitkan atlet negara, semalam.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, malam tadi mengumumkan perintah kawalan pergerakan yang bermula esok berikutan wabak Covid-19 yang semakin merebak di seluruh negara.

Senario di Pusat Kecemerlangan Sukan Paralimpik Malaysia, Kg Pandan, hari ini menyaksikan kebanyakan atlet diberi pelepasan latihan.

"Seperti sedia maklum, wabak ini semakin menular, oleh itu saya menghadkan latihan atlet memanah agar keselamatan dan kesihatan mereka terjamin supaya (wabak itu) tidak memberi kesan lebih besar.

"(Corak) latihan kami sudah pun lari tetapi saya masih perlu mendapatkan nasihat dan menunggu arahan daripada pengurusan mengenai apa yang perlu dilakukan, misalnya latihan di gimnasium termasuk di padang," kata ketua jurulatih memanah para negara, Marzuki Zakaria, ketika diwawancara wartawan Nadi Arena, Adam Zamri.