Penang Panthers memenangi kempen peringkat awal Liga Sepak Takraw (STL) 2016 dengan dua lagi mata apabila menewaskan Johor Tigris 21-6, 21-18, namun hanya peringkat kalah singkir minggu depan yang bakal memuktamadkan siapa juara keseluruhan dan pemilik RM40,000.

Syahir Rosdi (tekong), Kamal Ishak/Azlan Alias (perejam) dan Suhairi Sulaiman (pengumpan) hanya mengambil masa 39 minit untuk mengumpul 24 mata menerusi kemenangan ke-12 ini ke atas Haidzir Rashid, Norhaffizi Razak dan Di Stadium MPSJ, Serdang Jaya, Selangor.

Panthers akan berdepan pasukan tangga keempat carta mata liga yang juga juara bertahan, ATM Guardians, manakala satu lagi separuh akhir, Sabtu depan menemukan Terengganu Turtles (kedua) dengan Kuala Lumpur Thunder (keempat).

Final STL bagi divisyen ini dan Divisyen Satu akan berlangsung sehari kemudian.

Satu lagi perlawanan yang sekadar melengkapkan jadual STL kerana slot penurunan divisyen telah diketahui milik Kedah Eagles dan Melaka Titans, dimenangi Thunder yang menumpaskan pasukan corot, Titans, 21-17, 10-21, 22-10 dalam tempoh 58 minit.

Thunder hanya meletakkan tekong utama, Ahmad Aizat Nor Azmi, sebagai apit kanan manakala Farid Aziz mengambi alih posisi itu sambil Amirul Zazwan Amir kekal apit kiri untuk menumpaskan Khobil Sapair/Sahidan Ali, Azwan Yahya/Amirul Asyraf Idris dan Zarlizan Zakaria.

Sementara itu, empat pasukan yang sah ke separuh akhir Divisyen Satu, minggu depan sambil terus memburu dua slot naik ke Divisyen Perdana 2017 ialah Perak The Bos Gaurus, Selangor, Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) A dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Tiga pasukan teratas ini terikat 18 mata manakala PDRM menghampakan pasukan pilihan yang diperkuatkan pemain negara, Negeri Sembilan The Jangs, ke tangga kelima dengan perbezaan mata menang-kalah walaupun berkongsi 16 mata.

Saingan awal liga divisyen ini menyaksikan Bos Gaurus menundukkan Putrajaya yang masih cuba mengintai tiket separuh akhir, 21-17, 21-12 selepas 36 minit sementara PSM A memenangi 'pertarungan bersaudara' selama 41 minit dengan PSM B 21-18, 21-17.

Tekong negara, Syahir Rosdi, dinobatkan sebagai Pemain Paling Bernilai (MVP) STL 2016 dengan meraih undian terbanyak, 10 undi, menurut pilihan jurulatih dan pengurus kelapan-lapan pasukan Divisyen Perdana.

Pemain Penang Panthers itu mengatasi perejam ATM Guardians, Afifuddin Razali, yang beroleh tiga undi dan empat lagi calon pencabar, Zulkifli Razak dan Azwan Muhrim (Terengganu Turtles), Norhaffizi Razak (Johor Tigris) dan rakan sepasukan, Azlan Alias (satu undi).

Syahir membawa pulang ganjaran wang tunai RM1,500 dan piala khas yang disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Jawatankuasa Pengelola Sukan SEA Malaysia 2017 (MASOC), Datuk Seri Zolkples Embong, di Stadium MPSJ, Serdang Jaya, Selangor.

Pemilihan dilakukan oleh jurulatih dan pengurus, namun mereka dilarang mengundi pemain pasukan sendiri manakala sebuah panel jurulatih kebangsaan turut berhak dan bebas memberikan satu undi kepada sesiapa sahaja dalam kalangan 16 pemain yang dicalonkan.

Namun, kejayaan Syahir itu gagal dilebarkan Panthers yang ditewaskan oleh Turtles untuk muncul pemenang satu lagi anugerah Regu Bintang STL 2016 apabila Zulkifli, Fadzli Roslan dan Azwan masing-masing meraih undian terbanyak peminat di seluruh negara menerusi laman sosial Facebook, sepaktakraw league.

Zulkifli meraih 47.72 peratus bagi tekong terbaik, Fadzli (57.69) dan Azwan (63.33) sementara Syahir, Azlan dan Zaim yang meraih naib juara Regu Bintang STL, masing-masing mengumpul 38.01, 9.51 dan 14.04 peratus.

Ketiga-tiga pemenang Regu Bintang STL membawa pulang RM1,000 setiap seorang manakala RM500 menjadi milik naib juara kategori yang baru diperkenalkan pada musim ketiga liga anjuran AsIa Sports Ventures (ASV) dan Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) ini.