Marc Marquez akan terlepas permulaan musim baru MotoGP di Qatar ketika dia meneruskan pemulihannya akibat kecederaan lengan yang serius.

Juara dunia enam kali itu tidak dapat mempertahankan gelarannya pada tahun 2020 setelah dia patah tulang humerus lengan kanannya setelah terjatuh semasa perlumbaan pertama di Jerez.

Marquez menjalani tiga pembedahan -- kali terakhir dilakukan pada Disember berikutan penemuan jangkitan pada patah tulang -- tetapi dibersihkan untuk meningkatkan intensiti rejim latihannya bulan lalu.

Namun, pelumba Sepanyol itu telah mengesahkan bahawa dia tidak akan terlibat dalam pembukaan dua pusingan kempen ini, dengan Repsol Honda mengumumkan pemeriksaan selanjutnya akan diadakan 12 April.

"Setelah pemeriksaan terakhir dengan pasukan perubatan, mereka telah menasihati saya untuk tidak mengambil bahagian dalam dua perlumbaan Qatar sehingga kami akan meneruskan pemulihan untuk kembali bertanding secepat mungkin!" Marquez tweeted.


Jadual MotoGP 2021 bermula hujung minggu ini dengan Grand Prix Qatar, sementara Losail International Circuit juga merupakan tempat untuk Grand Prix Doha, yang berlangsung pada 4 April.

Joan Mir merupakan juara bertahan, pelumba Sepanyol itu telah merangkul kejuaraan pelumba pertama Suzuki Ecstar sejak tahun 2000 -- dan gelaran pertama pasukan -- dengan berbaki satu perlumbaan tahun llau.

Marquez hanya menang sekali dalam tujuh penampilan sebelumnya di Qatar, walaupun dia telah berada di podium lima kali, termasuk di tempat kedua dalam dua lawatan sebelumnya.