Del Potro jalani pembedahan lutut kali keempat, sasar beraksi di Tokyo

Oleh Ammar Hakim 23 Mac 2021 16
Del Potro jalani pembedahan lutut kali keempat, sasar beraksi di Tokyo
Juan Martin del Potro akan menjalani pembedahan lutut untuk kali keempat tetapi tetap berharap dapat bermain di Sukan Olimpik di Tokyo.

Del Potro, yang merupakan pemain nombor tiga dunia tertinggi pada bulan Ogos 2018 dan masih dalam 10 teratas kurang dari dua tahun yang lalu, tidak muncul dalam Jelajah ATP sejak menarik diri daripada Kejuaraan Queen's Club pada tahun 2019.

uara Terbuka AS 2009 melakukan prosedur pertama setelah jatuh pada kejohanan di London dan satu lagi diikuti pada Januari 2020.

Operasi ketiga dilakukan pada Ogos lalu kerana kesakitan berterusan, tetapi masalahnya masih belum dapat diselesaikan.

Namun, Del Potro berkata menerusi Instagram semalam bahawa kematian bapanya awal tahun ini telah mendorongnya untuk terus mengejar kembali ke gelanggang.

Pemain berusia 32 tahun itu, yang memenangi pingat gangsa Sukan Olimpik 2012 dan perak empat tahun kemudian, sekali lagi dibawa ke bilik bedah di Chicago.

"Kami telah mencuba terapi konservatif tetapi kesakitan masih ada," katanya.

"[Doktor Jorge Chahla] tahu saya mahu bermain tenis lagi dan dapat bermain Olimpik, jadi kami bersetuju bahawa pembedahan harus dilakukan secepat mungkin.

"Sudah tentu, beberapa minggu terakhir ini tidak mudah bagi saya. Semuanya sangat sukar sejak ayah saya meninggal.

"Tetapi juga, saya merasakan kekuatan yang dia hantar dari atas. Saya mengalami hari ini di mana saya bangun dan memanggil doktor. Saya tahu saya harus mencuba lagi.

"Saya harap saya dapat mengatasi situasi yang menyakitkan ini. Saya tidak akan berhenti mencuba. Sudah tentu, mesej dan harapan anda selalu diterima. Terima kasih atas kasih sayang."
 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen