Ketua jurulatih Selangor, B. Sathianathan, mahu sekurang-kurangnya lima perlawanan persahabatan sebagai aksi pemanas badan buat pasukannya jika saingan Liga Super bersambung pada awal September depan.

Namun, sekiranya kempen Liga Malaysia (Liga-M) 2020 yang ditangguhkan sejak Mac lepas susulan pandemik COVID-19 mendapat kebenaran kembali bersambung lebih awal, jurulatih berusia 62 tahun itu memerlukan lebih daripada lima perlawanan.

Bagaimanapun, Sathianathan yang telah membimbing Selangor selama dua musim mengakui hasratnya mengadakan perlawanan persahabatan itu mungkin berdepan kekangan.

“Kalau katakan (liga) dipercepatkan, saya akan adakan tujuh perlawanan persahabatan. Tetapi kita ada satu permasalahan. Mana nak cari pasukan...pasukan yang kita dah lawan adalah Kedah, Perak dan Terengganu...semua jauh.

“Perjalanan untuk ke sana macam dulu dah tak boleh, sekarang nak naik bas pun dah tak boleh bersama..kena ada dua bas. Ini yang kita kena fikir dan cari penyelesaian,” katanya kepada Bernama, hari ini.

Selangor kini berada di kedudukan kelima, ketinggalan lima mata di belakang pendahulu Liga Super, Johor Darul Ta’zim (JDT) selepas bergelut di permulaan musim apabila sekadar mencatat satu kemenangan, dua seri dan satu kekalahan dalam empat aksi pertama.

Bagaimanapun, Sathianathan percaya pasukannya masih mampu mencabar kejuaraan musim ini di sebalik keputusan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) mengubah format jumlah perlawanan daripada keseluruhan 22 aksi menjadi 11 perlawanan.

“Mana-mana pasukan ada peluang. Kalau tengok daripada kedudukan carta, JDT di atas, mereka adalah pasukan yang baik. Kita dibezakan lima mata dengan mereka (JDT) dan beza kita dengan Perak di tempat kedua ialah tiga mata. Apa-apa boleh berlaku dalam tujuh perlawanan,” katanya.

Mengulas mengenai skuad Selangor kembali berlatih selepas berehat lebih tiga bulan, Sathianathan berkata beliau tidak berdepan sebarang masalah sejak latihan bermula Isnin lepas meskipun perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

“Biasanya 14 hari pertama latihan saya fokus kepada berlari untuk bina ketahanan stamina. Untuk saya, perkara ini dah biasa cuma bezanya sekarang pemain perlu berlari dengan jarak tiga meter antara pemain,” katanya.

-- BERNAMA