Pemain yang beraksi dalam Liga Super dan Liga Perdana boleh menggunakan nombor jersi daripada 1 hingga 99 bermula musim 2020.

Sebelum ini, penggunaan nombor jersi bermula 1-30 hanya bagi pemain daripada skuad utama dan nombor 31-50 bagi pemain pasukan Piala Presiden, Piala Belia atau Pasukan Simpanan yang bermain dengan skuad utama.

Penggunaan nombor jersi bermula nombor 51-60 pula hanya dibenarkan bagi pemain yang didaftarkan pada jendela perpindahan kedua Liga Malaysia (Liga-M).

Bagaimanapun, Ahli Lembaga Pengarah Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) telah meluluskan cadangan sekretariat mengenai nombor jersi yang dicadangkan bagi pasukan pada musim depan, menurut satu kenyataan MFL.

Sementara itu, Ahli Lembaga Pengarah MFL juga mengumumkan keputusan penamatan kutipan levi daripada pasukan bertanding dalam Liga-M.

“Bermula musim depan, pembayaran untuk perlawanan dan pegawai pertandingan akan ditanggung sepenuhnya oleh pasukan masing-masing,” menurut kenyataan itu.

Ahli Lembaga Pengarah MFL turut mengesahkan Bengkel Program Kawalan Ekonomi (ECP) bakal berlangsung 18 November ini dan akan dihadiri semua rakan kongsi Liga-M.

Terdahulu, MFL telah mencapai kata sepakat untuk memperkenalkan ECP secara berperingkat bermula musim depan, sebelum pelaksanaan menyeluruh dan lebih ketat pada musim 2021.

Ia bertujuan untuk memudahkan rakan kongsi selaku pasukan bertanding memahami konsep ECP dengan lebih mendalam.

“MFL turut menasihatkan semua pasukan supaya tidak menandatangani mana-mana pemain sebelum taklimat dan pengenalan ECP,” kata kenyataan itu.

-- BERNAMA