Tottenham telah mendesak 'semua' untuk fokus menamatkan musim 2020-21 sebaik mungkin di tengah-tengah laporan Harry Kane telah memberitahu kelab yang ingin dia meninggalkan kelab.

Kane merupakan produk akademi Spurs dan telah berkembang menjadi salah seorang penyerang terbaik dunia, tetapi sejak dua tahun kebelakangan ini kelab tersebut tampaknya berjuang untuk memenuhi cita-citanya.

Kapten England itu selalu dikaitkan dengan perpindahan dari Tottenham selama bertahun-tahun, walaupun laporan tersebut jarang sekali membawa banyak makna -- hingga sekarang.

Sky Sports News mendakwa semalam bahawa Kane telah memberitahu kelab yang dia ingin berhijrah akhir musim ini, dengan trofi dalam agendanya.



Spurs belum memenangi kejuaraan sejak Piala EFL 2007-08, dengan Kane sebahagian daripada pasukan yang tewas dalam final Liga Juara-Juara (UCL) 2018-19 dan Piala EFL musim ini.

Dia mengulangi keperluannya untuk mencabar piala utama setelah kekalahan Piala EFL kepada Manchester City bulan lalu ketika dia dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Liga Perdana di London Football Awards.

Dia berkata: "Anugerah individu adalah hebat, mereka adalah pencapaian yang hebat. Mungkin apabila saya melihat kembali pada penghujung karier saya, saya akan meneruskan dan mengambil sedikit lagi.

"Matlamatnya sekarang sebagai pemain adalah memenangi piala pasukan. Saya mahu memenangi hadiah terbesar yang ditawarkan sebagai sebuah pasukan, dan kami tidak begitu melakukannya.

"Saya lebih suka memenangi trofi pasukan daripada yang ini. Inilah yang sebenarnya. Saya bangga memenangkannya. Ini bererti musim yang baik di lapangan, jadi saya baru sahaja perlu berusaha untuk terus apa yang saya mampu lakukan."

Manchester United, Manchester City dan Chelsea semua dianggap berminat dengan Kane memandangkan keinginan masing-masing untuk memperkuatkan jentera serangan.

Spurs membalas desas-desus itu dengan kenyataan yang kemungkinan besar akan mengurangkan kebimbangan penyokong yang takut penghijrahan Kane.

"Fokus kami adalah untuk mengakhiri musim dengan sebaik mungkin. Itulah yang harus difokuskan semua."

Kane sekali lagi melewati musim cemerlang, 35 penglibatan jaringan (22 gol, 13 assist) dalam aksi EPL menjadi ketiga terbanyak dalam semua lima liga utama Eropah -- hanya Robert Lewandowski (47 -- 40 gol, tujuh assist) dan Lionel Messi (39 -- 30 gol, sembilan assist) merekodkan lebih baik bagi 2020-21.