Silva: City perlu pertingkat prestasi

Oleh Ammar Hakim 6 Julai 2020 133
Silva: City perlu pertingkat prestasi
Bernardo Silva menerima Manchester City tidak mampu kehilangan mata sekiranya mahu terus bersaing merebut gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL) musim depan.

Bekas juara, City menewaskan Liverpool 4-0 di Stadium Etihad pertengahan minggu lalu tetapi tersekat di Southampton, tewas 1-0 menerusi jaringan Che Adams semalam.

Ia adalah kekalahan ketiga berturut-turut di tempat sendiri dalam liga untuk City, pengurus, Pep Guardiola, yang paling teruk dalam karier kejurulatihannya.

Bintang City, Silva, tidak dapat menjelaskan rentak yang mengecewakan itu tetapi menyedari pasukan perlu meningkat naik sebelum kempen 2020-21.

"Saya tidak tahu. Saya tidak mempunyai jawapan untuk itu," kata pemain antarabangsa Portugal itu. "Sudah tentu, selalunya kami bermain lebih baik bermain di laman sendiri.

"Tapi tidak ada alasan untuk itu. Kami harus memperbaiki musim depan jika kami ingin kembali memenangi Liga Perdana." Namun, setelah mengumpulkan 26 percubaan dan memaksa penjaga gol Southampton, Alex McCarthy, yang cemerlang menafikan enam percubaan yang menakjubkan, Silva berasakan City telah menunjukkan prestasi yang baik dalam kekalahan.

"Sejujurnya saya fikir kami bermain dengan baik hari ini," jelas Silva, yang City berada di kedudukan kedua dan 23 mata di belakang Liverpool dengan baki lima perlawanan. "Kami mencipta banyak peluang tetapi tidak dapat menjaringkannya. Kemudian kesalahan kecil membebankan permainan kami.

"Secara keseluruhan, saya berasakan 88 minit dari 90 permainan ini dihabiskan di separuh akhir Southampton. Tetapi tahniah kepada mereka.

"Kami tidak bermain permainan buruk. Saya fikir kami bermula dengan baik pada babak kedua terutamanya - kami memberi banyak tekanan kepada mereka - tetapi kami tidak dapat menyelesaikan peluang kami.

"Saya rasa kita perlu memperbaiki diri. Kita perlu memeriksa kesilapan yang kita buat hari ini, kesalahan kecil yang, misalnya, menanggung sasaran dan sedikit peluang yang mereka miliki.

"Tetapi secara keseluruhan, cara kami bermain, saya jujur menganggapnya bagus."
 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen