Pemain Liga Perdana Inggeris (EPL) tidak mahu dilihat sebagai tikus uji kaji dalam rancangan 'Project Restart', kata ketua eksekutif Persatuan Pemain Bolasepak Profesional, Gordon Taylor.

Isnin lalu, kerajaan United Kingdom mengesahkan bahawa sukan profesional tidak dapat disambung semula sekurang-kurangnya 1 Jun, bahkan tanpa kehadiran penyokong di stadium.

EPL, yang ditangguh sejak Mac ekoran wabak koronavirus, dikatakan sedang berusaha menuju tarikh prospek 12 Jun untuk menyambung semula perlawanan.

Bagaimanapun, rancangan itu dipenuhi dengan keraguan pemain seperti Raheem Sterling dan Danny Rose.

Rose, merujuk kepada kerajaan yang mahu bola sepak kembali bagi meningkatkan semula semangat setiap individu, menjelaskan, "Saya tidak peduli tentang perkara ini, hidup pemain dalam keadaan yang sangat berisiko tinggi."

Bercakap kepada Sky Sports News, Taylor memberitahu "Para pemain tidak mahu dilihat sebagai tikus uji kaji dan itu akan berlaku untuk semua orang dalam sukan profesional.

"Ini mengenai mendapatkan keseimbangan keselamatan dan juga berusaha untuk kembali seperti biasa.

Angka-angka yang dikeluarkan di England telah memperlihatkan kecenderungan orang-orang daripada latar belakang berkulit hitam, Asia dan minoriti [BAME] dipengaruhi oleh koronavirus secara tidak proporsional.

Ditanya mengenai masalah melindungi pemain BAME, Taylor berkata: "Kita perlu memastikan pemain BAME dilindungi dengan betul jika terdapat kejadian dengan harga yang lebih tinggi dengan pemain tersebut.

"Kita harus memberi keyakinan kepada semua orang bahawa setiap langkah keselamatan telah diambil atas nama mereka."