Paul Pogba: Manchester United sedia berhitung dengan Liverpool 

Oleh Shaiful Shamsudin 13 Januari 2021 2397
 Paul Pogba: Manchester United sedia berhitung dengan Liverpool 
Bintang Manchester United, Paul Pogba, berkata The Red Devils sudah bersedia untuk pertembungan tumpuan dengan Liverpool selepas memintas juara bertahan itu dalam Liga Perdana Inggeris (EPL). 

Anak buah Ole Gunnar Solskjaer itu menguasai tangga teratas EPL buat pertama kalinya sejak musim terakhir Alex Ferguson memegang jawatan pengurus pada 2012-13 susulan kemenangan Selasa 1-0 di Burnley, awal pagi tadi. 

Pogba muncul wira pasukan -- rembatan derasnya ketika permainan bersisa 19 minit bagi memastikan pasukannya memungut mata penuh -- seterusnya memintas kedudukan The Reds menjelang pertembungan getir di Anfield, tengah malam Isnin ini. 

"Ia akan menjadi perlawanan yang menarik buat semua orang," kata Pogba kepada BBC Sport, dengan lima daripada tujuh gol EPL terakhirnya direkodkan di gelanggang sendiri. 

"Kami akan menghadapi perlawanan penting, jadi ayuh bersiap-siap untuk itu."

 


United mendominasi Burnley yang menyaksikan gol Harry Maguire dalam babak pertama dibatalkan akibat kekasaran awal. 

Begitupun, Pogba menjadi nadi kemenangan pasukannya di Turf Moor itu dengan menyempurnakan hantaran silang Marcus Rashford.

Umpanan itu menyaksikan Rashford kini terlibat dengan 11 gol dalam 14 penampilan EPL terakhirnya (enam gol dan lima bantuan jaringan). 


 

Sementara itu, juara 20 kali itu belum tewas dalam 15 perlawanan terakhir EPL sejak tunduk 0-2 kepada Liverpool, Januari tahun lalu.

"Kami sedar jika kami menang malam ini, kami akan berada di puncak liga sebelum menghadapi Liverpool," kata Pogba yang melakukan sentuhan tertinggi dalam perlawanan (106), hantaran tepat (71) dan hantaran berbahaya (lima).

"Kami perlu terus bertenang, sekarang ini adalah detik yang penting. Kita akan lihat apa yang akan terjadi kelak."
 

Tentang Penulis

Shaiful Shamsudin

Komen