MANCHESTER UNITED 2 BURNLEY 2

Pengurus Manchester United, Jose Mourinho, menganggap keupayaan pasukannya yang hanya menjaringkan dua gol menentang Burnley ketika seri 2-2 sebagai "menyedihkan".


Skuad The Red Devils meraih keputusan seri 2-2 berturut-turut dalam Liga Perdana Inggeris walaupun Jesse Lingard mencipta dua gol untuk sekurang-kurangnya menyelamatkan mereka daripada tewas di Old Trafford, lewat malam tadi.

Ashley Barnes meletakkan The Clarets di depan selepas tiga minit perlawanan bermula dan mereka menggandakan kelebihan menerusi sepakan percuma Steven Defour, sebelum Lingard memastikan satu mata dengan tendangan 'flick' dan jaringan penyamaan pada masa kecederaan.

Mourinho, yang menganggap penyudah pemainnya tidak matang ketika seri 2-2 dengan Leicester City minggu lalu di mana mereka mensia-siakan banyak peluang sebelum melepaskan gol pada masa kecederaan, sekali lagi kecewa apabila menyaksikan United gagal memanfaatkan dominasi mereka.

Dia memberitahu BBC Sport: "Kami sepatutnya menang. Ya, saya berpuas hati dengan cara pasukan bermain, dengan cara pasukan bertindak balas, cuba bangkit daripada ketinggalan 2-0.

"Pemain berjuang ketika ketinggalan 2-0 pada separuh masa. Jadi, tiada yang negatif tentang pemain saya. Saya memuji semangat mereka, reaksi mereka, cara mereka menerima semua risiko yang diambil pada babak kedua.

"Saya tidak tahu bagaimana mereka menjaringkan gol daripada sepakan percuma, melantun ke sini, melantun ke sana, gol sama yang kami lepaskan dalam perlawanan lain dan kemudian mereka bertahan selama 95 minit. Percubaan kedua, mereka menjaringkan gol lagi.

"Bagi kami, untuk menjaringkan dua gol, kami perlu bermain separuh masa kedua selama 45 minit, dengan hanya seorang pertahanan. Hasil daripada dominasi yang besar, dua gol adalah jumlah yang menyedihkan," katanya.

Mourinho minggu lalu mengadu mengenai jadual perlawanan sibuk United pada Disember, namun menafikan ia punca United keciciran banyak mata, malah enggan menerima mereka melalui tempoh yang sukar.

"Ia sama untuk kami dan sama untuk mereka, mereka juga adalah salah sebuah pasukan yang dihukum dengan jadual," katanya.

Ditanya sama ada mereka berada dalam tempoh yang sukar, dia menjawab: "Kenapa? Kerana kami berhak untuk memenangi perlawanan? Kerana lawan pergi ke gol kami dua kali dan menjaringkan gol dua kali?

"Kualiti permainan kami, risiko yang kami ambil dan juga menentang Leicester, pasukan yang sepatutnya memenangi kedua-dua perlawanan adalah kami," tambahnya.

Sementara itu, bos Burnley, Sean Dyche, bangga dengan cara pasukannya bertahan tetapi tidak berpuas hati dengan keputusan menghadiahkan sepakan percuma kepada United yang membawa kepada gol penyamaan.

"Kami menjaringkan gol awal, kami tidak berehat, kami menjaringkan gol lagi. Pada separuh kedua, mereka menguasai lebih banyak. Satu-satunya kekecewaan saya ialah keputusan akhir mengenai Sam Vokes," katanya.