Dejan Lovren menggesa Liverpool untuk menghadapi setiap perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) seperti perlawanan final selepas skuad bimbingan Jurgen Klopp itu melanjutkan kelebihan mereka di persada liga dengan enam mata.

Kekalahan 2-1 Manchester City kepada Leicester City semalam bermakna aksi cemerlang Liverpool membenam Newcastle United 4-0 di Anfield meletakkan The Reds dalam kedudukan yang selesa.

Ini merupakan kali pertama sejak 2022 Liverpool mendahului puncak EPL dengan jurang mata yang besar sementara Tottenham memintas City untuk menghuni tangga kedua.

Lovren, yang membuka jaringan buat Liverpool ketika berdepan Newcastle, mahu rakan sepasukannya mengekalkan fokus selepas merakamkan kemenangan kelapan berturut-turut dalam saingan EPL.

"Kami memberikan tumpuan kepada persembahan kami. Setiap perlawanan seperti final bagi Liverpool," kata Lovren.

"Ia merupakan permulaan yang sukar dalam separuh masa pertama -- sukar untuk menjaringkan gol berdepan Newcastle tetapi kami cuba bersabar dan menampilkan kualiti sebenar kami.

"Kami perlu mengekalkan momentum ini dan beberapa perlawanan selepas ini akan menentukan hala tuju pasukan.

Newcastle merehatkan beberapa pemain, termasuk Salomon Rondon, yang bakal diturunkan berdepan Watford.

Matt Ritchie mengakui dibolosi awal di Anfield telah merosakkan taktikal pengendali pasukan, Rafael Benitez, apabila Lovren memecah kebuntuan pada minit ke-11.

"Kami hadir ke Anfield dengan perancangan untuk tidak dibolosi dalam 15 minit pertama, kami sangat kecewa kerana gagal melakukannya," katanya.

"Kami menyedari kualiti yang dimiliki Liverpool tetapi kami perlu memastikan gawang tidak dibolosi pada 15 minit pertama dan Newcastle gagal melakukannya.

"Kami memiliki satu lagi perlawanan dalam dua hari lagi dan berharap untuk memperbaiki persembahan kami."