Aitor Karanka memuji penjaga gol, Victor Valdes, selepas mempamerkan aksi yang mantap ketika membantu Middlesbrough seri 1-1 berdepan Manchester City.

Valdes menidakkan percubaan City yang bertali arus kecuali jaringan Sergio Aguero yang ke-150 sebelum Marten de Roon menyamakan kedudukan pada penghujung perlawanan untuk berkongsi satu mata.

Selepas menjulang Kejuaraan Eropah dan Piala Dunia bersama Sepanyol, termasuk beberapa takhta La Liga dan gelaran Liga Juara-Juara bersama Barcelona, Valdes menikmati permainannya musim ini selepas mengalami kecederaan lutut pada Mac 2014.

Menjadi pilihan utama Karanka, Valdes mempamerkan aksi yang memberangsangkan dalam aksi Liga Perdana Inggeris selepas gagal menyerlah bersama Manchester United.

"Dia telah menjadi pemain yang penting buat kami dan saya berpuas hati dengan persembahan pertamanya tidak begitu baik.

"Saya cuba untuk memberikan segala keyakinan kepada Valdes dan dia telah memberikan yang terbaik.

"Saya telah memberitahu sebelum ini Valdes bukan berada di sini kerana dia adalah seorang penjaga gol yang berkualiti, dia adalah seorang ketua di dalam bilik persalinan, dia adalah pemain yang berpengalaman dan saya telah memberitahu dia akan membantu pasukan kami."