Alexis Sanchez telah meletakkan tanggungjawab ke atas Arsenal untuk menjelaskan masa depannya di kelab itu, dengan kontraknya bakal tamat pada akhir musim depan.

Pemain sayap Chile berada dalam prestasi gemilang musim ini, menjaringkan 14 gol dalam 22 perlawanan selepas diletakkan pada posisi bahagian tengah menyerang oleh Arsene Wenger.

Kedua-dua Sanchez dan Mesut Ozil akan tamat kontrak mereka dalam tempoh 18 bulan dari sekarang, dengan peminat Arsenal mula risau tentang kehilangan menyerang duo utama mereka.

Arsene Wenger semalam berkata bahawa kelab itu mampu untuk menaikkan gaji pasangan itu, walaupun laporan menyatakan Sanchez mahu melihat apa yang kelab akan lakukan dalam masa terdekat terlebih dahulu.

Dia memberitahu Sky Sports: "Secara jujurnya, buat masa ini saya mahu memberikan tumpuan yang lebih untuk memenangi perlawanan bola sepak dan tetap kekal fokus.

"Ia tidak benar-benar bergantung kepada saya tetapi kepada kelab.

"Jika mereka mahu memberikan keyakinan kepada saya, saya amat gembira untuk terus bersama kelab. Saya suka tinggal di sini, saya suka semua kakitangan. Saya amat terhutang budi dengan semua orang di sini.

"Ia lebih bergantung kepada Arsenal.

"Saya menikmati hubungan dengan peminat. Saya mahu mencapai objektif saya lebih untuk mereka. Saya mahu memenangi Liga Perdana Inggeris dengan Arsenal dan Liga Juara-Juara kerana itulah perkara yang belum saya lakukan bersama kelab."