Pep Guardiola menegaskan Bruno Fernandes bukan sasaran Manchester City sebelum pemain tengah Portugal itu menyertai seteru Liga Perdana Inggeris, Manchester United.

Fernandes berhijrah ke United daripada Sporting Lisbon dengan nilai GBP47 juta (RM255 juta) ketika jendela perpindahan Januari lalu dan dia pantas mengubah nasib The Red Devils.

Pemain berusia 25 tahun itu telah meledakkan tiga gol dalam semua kejohanan, dua daripadanya dalam Liga Perdana Inggeris sambil mencatat jumlah sama untuk bantuan jaringan.

Namun, pengendali City, Guardiola, menegaskan mereka tidak pernah berminat dengan bekas kapten Sporting itu walaupun dia kini menikmati kehidupan di Manchester.

"Beberapa kali saya katakan, kami dikaitkan dengan beribu pemain setiap bulan," katanya.

"Saya tidak tahu jika ejen ada lakukan sesuatu. Namun, saya fikir pihak kelab tidak berbincang tentang pemain ini tetapi dikaitkan dengannya serta ribuan nama lain."

"Saya tidak tahu maksud 'jenis pemain saya'. Saya juga sukakan pertahanan dengan tandukan yang bagus,.

"Saya tidak percaya terhadap pemain yang sempurna untuk pasukan atau pengurus. Namun, saya fikir dia seorang yang hebat dan sebab itu United membelinya."

City akan berkunjung ke Old Trafford tatkala mereka kini berada di tangga kedua liga, 15 mata mengatasi The Red Devils yang kini belum tewas dalam sembilan perlawanan terakhir bagi semua kejohanan.