City kekal tenang kerana musim masih panjang, kata Guardiola selepas ke tangga teratas EPL

Oleh Muzaffar Musa 27 Januari 2021 2774
City kekal tenang kerana musim masih panjang, kata Guardiola selepas ke tangga teratas EPL
Pep Guardiola tidak tertarik dengan kejayaan Manchester City ke tangga teratas Liga Perdana Inggeris (EPL) buat kali pertama musim ini selepas menewaskan West Brom 5-0 di The Hawthorns awal pagi tadi.

City bermula perlahan musim ini tetapi kini telah memenangi 11 perlawanan berturut-turut dalam kesemua kejohanan -- yang terbaru memaparkan aksi  kukuh membelasah The Baggies dengan empat gol sepanjang babak pertama.

Kemenangan itu melonjakkan skuad bimbingan guardiola itu ke tangga teratas EPL dan walaupun Manchester United akan kembali memintas sekiranya menewaskan Sheffield United awal pagi esok, City masih berkelebihan satu perlawanan dalam tangan.

Turun naik kedudukan itu tidak menarik minat Guardiola memandangkan saingan musim ini baru separuh jalan.

"Perkara terakhir yang saya mahu fikirkan adalah kedudukan liga," kata pengurus City itu.

"Kini saya hanya mahu pulang ke rumah dengan selamat, berehat selama beberapa hari sebelum bertemu Sheffield United, hanya itulah tumpuan saya.

"Hari ini baru penamat separuh pertama -- kami masih ada 19 perlawanan, marathon yang panjang. Kami akan keciriran mata. Kami akan tewas dalam perlawanan.

"Apa yang penting, apa jua berlaku, terus bertenang -- sama seperti ketika kami berada di tangga ke-12 liga.

"Kami perlu faham mengapa kami tidak memenangi perlawanan dan segera memenangi perlawanan berikutnya. Hanya itu yang saya fikirkan," katanya.
 
City kini menjadi pasukan kesembilan pernah menduduki tangga teratas musim ini, statistik yang mendorong Guardiola untuk berkata: "Ini adalah EPL. Selamat datang, ini adalah EPL.

"Ia amat sukar. Anda dapat melihat pasukan yang amat menonjol, kemudian lihat kepada West Ham dan betapa mereka melalui musim yang hebat. Leicester kelihatan tidak terkalah, begitu juga pasukan lain.

"Ia amat sukar, amat sukar untuk semua orang dan setiap perlawanan amat rumit.

"Amat penting untuk memiliki rekod yang baik dan berkata, 'OK, ini adalah sebabnya mengapa kami di sini, sekarang perlawanan seterusnya'," katanya lagi.


 

Tentang Penulis

Muzaffar Musa

Komen