Frank Lampard tidak menolak untuk melepaskan Antonio Rudiger mahu pun Callum Hudson-Odoi.

Rudiger belum tampil bersama Chelsea musim ini dan diketepikan ketika mereka tewas 0-2 kepada Liverpool di Stamford Bridge, Isnin lalu.

Hudson-Odoi pula bergelut untuk merebut tempat sejak kembali daripada kecederaan tumit, September tahun lalu, dan hanya memulakan satu perlawanan sejak Januari.

The Blues kemudian mengikat Timo Werner, Hakim Ziyech, Kai Havertz, Ben Chilwell, Thiago Silva dan Malang Sarr bagi mengukuhkan pasukan itu sejak musim lalu, sementara penjaga gol, Edouard Mendy, dijangka tiba minggu ini.

Ditanya adakah pilihan dalam skuadnya terlalu besar jadi dia perlu membuat beberapa keputusan drastik sebelum jendela perpindahan ditutup pada 5 Oktober depan, Lampard berkata: "Ya, ada keputusan yang harus saya buat demi kelab termasuk pemain sendiri. Itulah keadaannya.

"Sudah tentu, saya mempunyai idea dalam jumlah pemain yang saya mahukan untuk menjadikan persaingan skuad ini sihat tetapi tidak perlulah mempunyai terlalu ramai pemain yang berasakan mereka seakan dipinggirkan memandangkan kurang beraksi seperti yang dihajati.

"Kami masih sibuk mengadakan perbincangan. Ia bukan bermaksud kami sedang memaksa pemain di sesuatu posisi itu supaya berpindah tetapi ia sebahagian daripada perbincangan yang akan dimuktakmadkan dalam tempoh beberapa minggu akan datang."

Full power ??? #Hustle #AlwaysBelieve @chelseafc

A post shared by Antonio RĂ¼diger (@toniruediger) on



Mengenai sama ada Rudiger atau Hudson-Odoi akan dilepaskan, tambahnya: "Masih ada perkara yang perlu dinilai memandangkan kami kini menempuhi situasi pasaran pemain yang belum pernah berlaku dalam beberapa tahun terakhir ini -- dalam soal bagaimana perpindahan itu berlaku yang membabitkan tahap tertentu.

"Saingan kompetitif baru saja bermula, saya sangat terbuka untuk berbincang dengan pemain sepanjang beberapa minggu ini. Keutamaan saya ialah untuk memastikan saya dapat mengekalkan skuad terampuh yang boleh saya bentuk di kelab ini.

"Sudah tentu, dalam masa yang sama pertanyaan dan perbualan individu akan berlaku. Jadi saya akan cuba dan pastikan bahawa sebaik jendela pembelian pemain ditutup kelak, saya dapat memasuki musim ini dengan skuad yang kompetitif dengan cara yang sihat."

Mason Mount, Tammy Abraham dan Fikayo Tomori memainkan peranan besar musim lalu selepas menghabiskan kempen terdahulu dipinjamkan.

Walaupun baru melanjutkan kontrak baru selama lima tahun sambil perpindahan ke Bayern Munich gagal membuahkan hasil, Hudson-Odoi terus tersisih, lantas pengurus itu mendesak pemain sayap berusia 19 tahun berkenaan agar membuktikan bahawa dia layak meraih tempat biasa dalam kesebelasan utama.