Thomas Tuchel dilantik sebagai pengurus Chelsea selepas pemecatan Frank Lampard.

Chelsea mendatangkan bekas ketua jurulatih Borussia Dortmund dan Paris Saint-Germain (PSG) itu dengan kontrak pendahuluan sehingga hujung musim depan.

Individu berusia 47 tahun itu tidak mengemudi mana-mana pasukan sejak dipecat PSG bulan lalu.

Chelsea mengesahkan perkara itu dalam laman web rasmi mereka: "Thomas Tuchel telah dilantik sebagai ketua jurulatih Chelsea yang baru."

Tuchel dalam respons segeranya berkata: "Saya mahu berterima kasih kepada Chelsea FC atas keyakinan yang mereka letakkan kepada saya dan staf saya.

"Kami amat menghormati usaha Frank Lampard dan legasi yang diciptanya di Chelsea. Pada masa sama, saya tidak sabar untuk bertemu pasukan baru saya dan bersaing dalam liga bola sepak yang paling menarik. Saya bersyukur untuk kini dapat menjadi sebahagian daripada keluarga Chelsea -- ia perasaan yang luar biasa."

Chelsea berkata terdapat kemungkinan untuk kontrak Tuchel di Stamford Bridge dipanjangkan dan pengarahnya, Marina Gronavskaia, menggesa jurulatih itu untuk mengambil peluang berkenaan bagi meraih kejayaan segera musim ini.

Dia berkata: "Ia tidak pernah mudah untuk menukar jurulatih pada pertengahan musim tetapi kami amat gembira untuk mendatangkan jurulatih terbaik di Eropah, Thomas Tuchel.

"Masih banyak untuk dilalui dan masih banyak untuk dicapai musim ini dan seterusnya. Selamat datang ke kelab ini Thomas."

Tuchel sudah memulakan sesi latihan pertamanya bersama Chelsea semalam.

Mereka akan berdepan Wolves di Stamford Bridge dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi esok sebelum melayani Burnley hujung minggu ini.