Edinson Cavani telah mengakhiri spekulasi mengenai masa depannya dengan menandatangani perjanjian satu tahun baru dengan Manchester United.

Cavani bergabung dengan United sebagai ejen percuma Oktober lalu dan telah menjaringkan 15 gol pada musim pertamanya di England.

Penyerang itu hanya dikontrak dengan Red Devils hingga akhir bulan depan, tetapi dia akan kekal di Old Trafford.

Cavani tampak bersedia untuk bergerak lagi setelah ayahnya, Luis, menyatakan pada bulan Mac bahawa pemain antarabangsa Uruguay itu tidak senang di United dan ingin bergabung dengan Boca Juniors.

Selepas dia melengkapkan jaringan dalam kemenangan 3-1 Ahad lalu di Aston Villa, pengendali United, Ole Gunnar Solskjaer, memberikan petunjuk kuat bahawa pemain berusia 34 tahun itu tidak akan ke mana-mana dan itu kini telah disahkan.


"Sepanjang musim ini, saya telah mengembangkan kasih sayang kepada kelab dan semua yang telah saya wakili. Saya berasakan ikatan yang mendalam dengan rakan sepasukan dan kakitangan yang bekerja di belakang tabir di sini. Mereka memberi saya motivasi tambahan setiap hari dan saya tahu bahawa, bersama-sama, kita dapat mencapai perkara-perkara istimewa," kata Cavani.

"Sejak saat pertama saya tiba, saya berasakan yakin dengan pengurus. Sebagai pemain, kepercayaan itu memberi anda peluang sempurna untuk bermain bola sepak terbaik anda dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepadanya.

"Saya terharu dengan seberapa banyak penyokong mahu saya kekal, dan saya akan memberikan segalanya untuk memberi mereka kebahagiaan dan kegembiraan dengan persembahan saya di padang. Saya belum dapat bermain di hadapan penonton Old Trafford dan itu adalah sesuatu yang tidak sabar saya lakukan."

Bekas penyerang Paris Saint-Germain (PSG) dan Napoli itu telah meledak lapan gol daripada tujuh perlawanan buat United, yang dijangka bakal menamatkan saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) di belakang Manchester City.

Lima daripada jaringan tersebut -- termasuk dua gol dalam ke atas Roma -- membantu Red Devils mara ke final Liga Europa bertemu Villarreal di Gdansk 26 Mei ini.