Patrick Vieira memuji impak Mikel Arteta kepada Arsenal, mengatakan ketua jurulatih itu telah membawa tenaga kembali buat The Gunners.

Arteta dipuji sejak memimpin pasukan Disember tahun lalu, setelah hanya tewas dua kali daripada 15 perlawanan yang dipertanggungjawabkan.

Bekas kapten Arsenal, Vieira, yang juga dikaitkan dengan tugas itu, memuji Arteta untuk usahanya di Stadium Emirates.

"Jika anda seorang Gunner, akan sentiasa menjadi Gunner, jadi saya memerhatikan mereka sepanjang masa, saya menonton permainan mereka," kata ketua jurulatih Nice kepada Ian Wright dalam wawancara untuk Adidas.

"Apa yang sangat menarik dengan Arteta ialah beliau mengembalikan tenaga dan sepertinya mereka bermain untuk kelab, tetapi untuk pengurus juga, dan saya rasa itu sangat penting."

Vieira memimpin Nice sejak 2018, dan dikaitkan dengan kepulangan ke Arsenal setelah Unai Emery dipecat tahun lalu.

Pengurus kelahiran Perancis itu mengatakan bahawa beliau mahu menguruskan sebuah kelab besar, tetapi gembira berada di Nice.

"Saya benar-benar tidak tahu mengenai apa yang akan berlaku pada masa akan datang, tetapi melakukan pekerjaan ini seperti menjadi pemain," kata Vieira.

"Saya mahu bermain di peringkat tinggi, saya mahu bermain untuk pasukan kebangsaan, saya mahu ke Piala Dunia, saya mahu bermain dengan pemain terbaik dan tidak ada keraguan sebagai jurulatih saya mempunyai jenis cita-cita yang sama.

"Saya ingin menguruskan pasukan yang akan memiliki peluang untuk memenangi Liga Juara-Juara (UCL).

"Tetapi pada masa ini, jujur, di sini (Nice) saya berada di tempat yang sempurna, tempat yang sempurna kerana saya dapat memenuhi cita-cita saya, kelab ini sangat bercita-cita tinggi dan kelab memberi saya alat untuk berkembang sebagai pengurus, tetapi untuk menjadi sebahagian daripada pasukan yang menang dan juga bermain dalam pertandingan yang bagus.

"Pasukan ini berkembang pesat, sangat cepat dan mudah-mudahan saya dapat mencapai cita-cita saya dengan OGC Nice."