Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, berharap pengubahsuaian Kinrara Oval mampu menyuntik semangat pasukan kriket negara untuk menghadiahkan pingat emas Sukan SEA Kuala Lumpur.

Kerja-kerja menaik taraf yang menelan belanja RM1.3 juta itu meliputi keseluruhan kawasan Kinrara Oval seperti padang, bilik persalinan atlet, bilik doping dan beberapa kemudahan lain.

Kinrara Oval telah dibina pada 2003 dan sejak itu, ia telah menjadi venue penting untuk sukan kriket di Malaysia. Antara kejohanan besar yang pernah dianjurkan di situ adalah Piala DLF yang melibatkan Australia, India dan West Indies pada 2006.

"Venue ini sudah hampir disiapkan, mungkin dari segi penjenamaan akan kami tambah.

"Kami akan melengkapkannya dalam tempoh beberapa hari akan datang.

"Tetapi dari segi kemudahan awam dan tempat duduk penonton telah lengkap.

"Cuma saya sarankan kepada orang ramai yang ingin datang memberi sokongan di Kinrara Oval ini agar menggunakan pengangkutan awam," kata Khairy.

Antara ciri-ciri menarik yang dinaik taraf meliputi penggunaan semula tempat duduk yang diambil dari Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Turut diwujudkan adalah bilik balai tamu bersempena nama penaung Persatuan Kriket Malaysia (MCA), Tunku Imran Tuanku Ja'afar, di atas jasanya ketika bergelar pemain serta menjawat jawatan timbalan presiden selain mengabdikan segala trofi dan pencapaian atlet kriket negara dalam bilik tersebut.

"Saya sangat gembira dengan bilik balai tamu ini.

"Mereka merahsiakannya daripada saya sehinggalah tiba masanya.

"Saya sangat gembira dan bangga mempunyai kaitan dengan sukan kriket," ujar beliau.