Real Madrid mesti tampil dengan "intensiti maksimum" untuk mengatasi Liverpool dan mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara (UCL), kata ketua jurulatih Zinedine Zidane.

Los Blancos meraih kemenangan 3-1 dalam perlawanan pertama di Sepanyol ihsan jaringan daripada Vinicius Junior dan Marco Asensio, dengan Mohamed Salah meraih gol ditempat lawan untuk juara Liga Perdana Inggeris (EPL) itu.

Liverpool sebelum ini bangkit daripada ketinggalan 3-0 untuk menyingkrikan Barcelona dalam separuh akhir dua tahun lalu, tetapi ia merupakan satu daripada dua daripada 13 percubaan di mana mereka layak ke peringkat seterusnya selepas tewas dalam aksi pertama saingan Eropah dengan ketinggalan dua jaringan atau lebih.

Real sekadar tewas sekali daripada 16 perlawanan kalah mati ketika memenangi perlawanan pertama dengan jurang kedudukan itu, di mana mereka juga sekurang-kurangnya menghasilkan satu gol dalam 23 perlawanan kalah mati.

Dengan sejarah nampaknya berpihak kepada mereka, dan setelah kemenangan 2-1 ke atas Barcelona yang mengagumkan yang membawa mereka sekadar ketinggalan satu mata di belakang pendahulu LaLiga, Atletico Madrid, skuad kendalian Zidane itu mungkin bukan tandingan Liverpool ketika mereka beraksi di Anfield nanti.

Namun, Zidane tidak bersedia untuk menerima kompromi seperti itu dalam piawaian persembahan mereka, dan mengambil pendekatan satu perlawanan demi satu perlawanan.


"Kami tidak berfikir seperti itu. Ketika ini, perlawanan bertemu Liverpool adalah tumpuan kami. Kami ingin mara ke peringkat seterusnya," katanya kepada wartawan.

"Kami tidak akan membuang sumber daya kami. Real Madrid selalu turun ke padang untuk menang. Kami telah menggunakan begitu banyak tenaga untuk menentang Liverpool dan Barcelona tetapi kami harus bermain dengan intensiti maksimum sekali lagi, dan kami 'Saya bersedia untuk itu.'

Real tanpa khidmat Eden Hazard, Sergio Ramos, Raphael Varane, Dani Carvajal dan Lucas Vazquez, dengan Federico Valverde bergelut untuk cergas sementara beberapa pemain lain mengakui kepenatan selepas kemenangan ke atas Liverpool dan Barca sebelum ini.