Christian Pulisic mengatakan Chelsea akan 'terus maju' tanpa bekas bintang, Eden Hazard, dan menegaskan dia 'tidak berusaha menjadi seperti' pemain sayap Real Madrid itu menjelang pertembungan separuh akhir Liga Juara-Juara (UCL).

Hazard meninggalkan Stamford Bridge pada penghujung musim 2018-19 selepas kehadiran Pulisic, yang bersetuju untuk berpindah dari Borussia Dortmund pada Januari 2019.

Real membayar EURO100 juta untuk menandatangani Hazard, yang memenangi enam gelaran dalam tujuh tahun bersama Chelsea, termasuk dua takhta Liga Perdana Inggeris (EPL) dan dua Liga Europa (UEL).

Pemain kebangsaan Belgium itu meledak 110 gol dan melakukan 81 assist dalam semua pertandingan bagi kelab EPL itu namun bergelut untuk memberikan impak di Sepanyol, selepas dihimpit masalah kecederaan.

Hazard hanya menghasilkan empat gol dan lima assist dalam 37 perlawanan untuk Real, walaupun dia terlibat dalam gol setiap 165 minit musim ini, peningkatan yang besar pada satu setiap 309 minit pada 2019-20.

Chelsea tidak menjadi pencabar kejuaraan yang serius dalam kedua-dua musim sejak Hazard berhijrah tetapi kini akan berharap untuk mengetepikan bekas bintang mereka.

Pulisic, menyarung jersi nombor 10 Hazard dan memainkan peranan yang sama, telah diramal dijadikan sebagai perbandingan kepada pemain berusia 30 tahun itu.

Penamat yang baik untuk 2019-20 menyaksikan Pulisic menamatkan musim dengan sembilan gol EPL, mencetak 0.47 kali setiap 90 minit, setanding dengan kadar Hazard 0.49 ketika dia menjaringkan 16 gol dalam kempen terakhirnya di England.

Pulisic mendapati saat sukar musim ini, dengan melakukan empat gol (0.26 setiap 90), tetapi dia bertekad untuk menempa legasinya sendiri.

"[Hazard] adalah pemain luar biasa di kelab bola sepak ini, tentu sekali," kata Pulisic kepada wartawan. "Dia merupakan seorang pemain yang dipandang tinggi.

"Saya tidak membandingkan diri saya dengan dia dengan cara apa pun atau cuba menjadi seperti dia, saya pemain saya sendiri dan saya melakukan yang terbaik untuk kelab ini.


"Jelas saya dapat mengatakan bahawa dia adalah pemain penting untuk kelab ini jadi satu penghormatan untuk mendengar perbandingan seperti itu, tetapi saya masih mempunyai cara yang tersendiri.

"Dia adalah pemain yang luar biasa -- dia melakukan banyak perkara untuk kelab bola sepak ini -- dan jelas kami sudah perlu melihat ke hadapan.

"Saya tidak pernah bermain dengannya, jadi saya hanya tahu bagaimana keadaannya tanpa dia, tetapi saya rasa kita berada di tempat yang bagus sekarang, dalam separuh akhir UCL dengan banyak yang tersisa untuk bermain untuk musim ini.

"Saya rasa pasukan ini pasti mempunyai situasi yang baik ketika ini. Ia kelihatan positif."