Bekas pengendali Borussia Dortmund, Ottmar Hitzfeld, berkata Thomas Tuchel memiliki potensi untuk menjadi salah seorang ketua jurulatih yang digeruni dalam bola sepak moden.

Pengendali berusia 43 tahun itu telah memiliki ramai peminat di seluruh benua sejak mengambil alih tugas Jurgen Klopp di Signal Iduna Park walaupun ketinggalan 12 mata kepada pendahulu Bundesliga, Bayern Munich.

Permainan menarik Dortmund di bawah kendalian Tuchel menyaksikan beliau mampu menggantikan tempat Zinedine Zidane sebagai ketua jurulatih Real Madrid.

Hitzfeld, yang telah memenangi dua gelaran Bundesliga dan satu takhta Liga Juara-Juara (UCL) dalam tempoh enam tahun di Dortmund, melihat masa depan yang cerah buat Tuchel.

"Ia bergantung kepada kejayaan tetapi Thomas Tuchel merupakan seorang pemain bola sepak yang bagus," katanya.

Hitzfeld, yang mengemudi Switzerland ke pusingan kalah mati saingan Piala Dunia FIFA 2014 sebelum mengumumkan persaraannya, memuji impak Joachim Low ketika membantu Jerman memenangi Piala Dunia.

Bagaimanapun, pengendali berusia 67 tahun itu percaya Sepanyol masih lagi kuasa besar di peringkat antarabangsa.

"Low telah memperkembangkan lagi bola sepak Jerman tetapi pemain teknikal lebih penting dan Sepanyol memiliki kelebihan dalam sudut itu."