Bintang Milan, Zlatan Ibrahimovic berkata, dia menutup mulut terhadap pengkritiknya setelah membuktikan usia hanya bilangan selepas memperbaharui kontraknya.

Ibrahimovic telah membintangi Milan sejak kembali secara percuma dari LA Galaxy pada bulan Disember 2019, penyerang veteran itu menjaringkan 15 gol dalam 17 perlawanan Serie A musim ini.

Pemain berusia 39 tahun itu -- kini dikontrak dengan Rossoneri hingga akhir 2021-22 -- telah menjaringkan 17 gol dalam semua pertandingan dalam kempen 2020-21, sementara pemain Sweden telah merekodkan 28 gol dalam 45 penampilan bersama Milan selepas kembali bersama pasukan buat kali kedua.

"Saya berasa itu ia akan menjadi positif. Walaupun ada yang ragu sebelum saya tiba," kata Ibrahimovic kepada MilanTV. "Saya telah menunjukkan bahawa usia tidak penting.

"Ini semua mengenai mentaliti. Saya selalu mahu meningkatkan dan melakukan yang terbaik yang saya boleh.

"Saya hanya mahu berasa sihat secara fizikal dan dapat melakukan perkara yang saya tahu bagaimana melakukannya."


Ibrahimovic, yang memenangi Scudetto 2011 pada musim pertamanya bersama Milan, telah membantu pasukan gergasi Itali itu ke kedudukan kedua musim ini -- 10 mata di belakang pendahulu liga, Inter, walaupun mereka hanya ketinggalan satu mata dengan Atalanta dan Juventus.

"Saya cuba menolong semua orang, itu motivasi saya," kata bekas bintang Manchester United, Paris Saint-Germain dan Barcelona, Ibrahimovic.

"Ini memberi saya adrenalin untuk melihat anak-anak muda ini dan pertumbuhan mereka, dari hari pertama saya tiba hingga hari ini, saya telah melihat pertumbuhan dari masing-masing.

"Semua bersedia melakukan yang terbaik, maka pada pendapat saya mereka memahami pengorbanan yang harus dilakukan untuk menjadi tempat kita sekarang."