Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, tampak berubah nada terhadap harapannya kepada skuad bola sepak kebangsaan dalam Piala Suzuki AFF walaupun sebelum ini berasa barisan negara tidak akan melangkah jauh dalam saingan kali ini.

Khairy sebelum ini berasa skuad negara bimbingan Datuk Ong Kim Swee tidak akan melangkah jauh selepas tewas 2-0 kepada Papua New Guinea dalam aksi persahabatan Jun lalu.

Namun, barisan negara menjelmakan peningkatan ketika menewaskan lawan yang sama dalam aksi persahabatan semalam, yang turut diakui Khairy.

"Kami berharap skuad kebangsaan sekurang-kurangnya menyamai rekod Piala AFF dua tahun lalu, iaitu mara ke final.

"Kami juga mengharapkan mereka akan melangkah ke final sekali lagi tahun ini tetapi ia bukan laluan yang mudah untuk mereka.

"Saya juga berharap semangat mereka akan terus meningkat selepas kemenangan bertemu Papua New Guinea," ujar Khairy.

Kemenangan skuad negara semalam juga adalah kemenangan pertama sejak persaraan peringkat antarabangsa empat tonggak senior, Safiq Rahim, Aidil Zafuan Abdul Radzak, Amirulhadi Zainal dan S. Kunanlan, pada Jun lalu.

Sebelum kejayaan mengatasi Papua New Guinea, barisan negara hanya mampu merakam dua keputusan seri dan satu kekalahan dalam tiga aksi persahabatan antarabangsa terakhir tanpa empat pemain tersebut.