Pengurus Wales, Ryan Giggs, didakwa menyerang dua wanita, perkara itu telah disahkan oleh Greater Manchester Police (GMP).

Bekas pemain bola sepak Manchester United yang berusia 47 tahun itu juga telah didakwa dengan satu tuduhan memaksa dan mengawal tingkah laku.

Berdasarkan kenyataan daripada GMP), "Seorang lelaki dari Salford telah didakwa dengan tiga kesalahan setelah polis dipanggil untuk melaporkan gangguan di kawasan Worsley pada November 2020.

"Ryan Giggs didakwa telah menyebabkan kecederaan badan pada wanita berusia 30-an dan serangan terhadap wanita berusia 20-an. Kedua-dua tuduhan itu berkaitan dengan kejadian pada petang Ahad 1 November 2020."

Kenyataan GMP mengatakan tuduhan tingkah laku paksaan dan pengawalan terhadap Giggs berkenaan dengan tempoh dari Disember 2017 hingga November 2020.

"Dia telah diikat jamin dan akan hadir di Mahkamah Majistret Manchester dan Salford pada hari Rabu 28 April 2021," katanya lagi.

Polis dipanggil pada pukul 10.05 malam pada hari Ahad 1 November 2020 untuk melaporkan gangguan di sebuah alamat di Chatsworth Road, Worsley.

"Seorang wanita berusia 30-an dirawat kerana cedera di tempat kejadian."

Giggs telah menolak tuduhan terhadapnya.

Dia memenangi 13 gelaran Liga Perdana dan Liga Juara-Juara dua kali dalam karier yang sangat berjaya dengan United sebelum mengumumkan persaraannya pada Mei 2014.

Dia dilantik sebagai pengurus Wales pada Januari 2018, mengambil alih tugas itu setelah pemergian Chris Coleman.

Persatuan Bola Sepak Wales (FAW) mengatakan Giggs tidak akan mengendalikan pasukan untuk final Euro 2020 yang akan datang, berikutan dakwaan tersebut.

Robert Page akan berfungsi sebagai pengurus, kata FAW.

"Mesyuarat lembaga FAW akan diadakan untuk membincangkan perkembangan ini dan kesannya terhadap persatuan dan pasukan kebangsaan," kata FAW dalam satu kenyataan.