Andy Robertson memberi amaran Liverpool tidak boleh mengambil mudah saingan di Anfield menjelang aksi kedua pusingan 16 Liga Juara-Juara Eropah menentang Atletico Madrid.

Juara bertahan, Liverpool, akan menentang Atletico sekali lagi 11 Mac depan dalam usaha untuk bangkit daripada kekalahan 1-0 di Wanda Metropolitano, awal pagi tadi.

Namun, tatkala pendahulu Liga Perdana Inggeris itu mengintai peluang untuk meraih satu lagi malam istimewa di Anfield, Robertson berkata pasukannya perlu memastikan tugas dijalankan dengan baik.

"Kami tidak boleh ambil mudah. Anfield besar dan hebat buat kami tetapi kami tidak boleh ambil mudah," katanya.

"Saya tahu peminat tidak akan lakukan begitu tetapi mereka juga tidak boleh ambil mudah untuk pastikan ia menjadi malam istimewa. Kami perlu mencuba dan menjadikan malam di Anfield indah.

"Ia bergantung kepada pemain dan penyokong untuk bersatu, cuba menjadikannya istimewa. Diharapkan kami dapat melakukannya."


Liverpool gagal mencatat sebarang percubaan tepat di Madrid, di mana mereka dikecewakan oleh jaringan Saul Niguez pada minit keempat.

Robertson -- yang memperkuatkan Liverpool mendahului 25 mata dalam carta Liga Perdana Inggeris -- berkata skuad kendalian Jurgen Klopp itu perlu berada di tahap terbaik menjelang aksi timbal balik itu.

"Kami yakin boleh memenangi mana-mana perlawanan, jadi kami harus menang aksi ini. Kami tahu kami boleh tewaskan mereka dan kami harus lakukannya," tambahnya.

"Jelas sekali kami tidak boleh dibolosi. Kami pernah berada dalam situasi sama sebelum ini. Anda tahu aksi menentang Napoli di laman sendiri, kami berdepan situasi sama dalam saingan peringkat kumpulan musim lalu.

"Kami berdepan situasi sama sebelum ini tetapi bukan 100 peratus kami tidak boleh memenangi aksi ini. Ada beberapa perlawanan sebelum itu dan kami akan bersedia 100 peratus."