Pujian Cristiano Ronaldo menggembirakan Marco Asensio tetapi pemain itu tidak meletakkan sasaran untuk merampas gelaran Ballon d'Or daripada rakan sepasukannya itu dalam beberapa musim akan datang.

Asensio bersetuju untuk melanjutkan kontrak selama enam tahun kelmarin dan meningkatkan klausa perpindahannya kepada kira-kira EURO700 juta (RM3.4 bilion).Ia diteruskan menerusi peningkatan mendadak yang dipamerkan oleh pemain berusia 21 tahun itu setelah menjaringkan gol-gol yang menakjubkan sejak menyertai skuad Real pada musim lalu.

Bintang Portugal, Ronaldo, merupakan pemain pilihan untuk memenangi gelaran Ballon d'Or dan menamakan Asensio sebagai salah seorang individu yang berpotensi untuk mengambil alih tempatnya pada masa akan datang.

Tetapi pencapaian individu ini masih lagi dilihat sebagai sasaran Asensio pada masa akan datang, sebaliknya meletakkan keutamaan kepada keputusan pasukan ketika ini.

"Menerima pujian daripada Ronaldo adalah satu kegembiraan buat saya," kata Asensio.

"Tetapi saya tidak memikirkan mengenai memenangi Ballon d'Or kerana saya masih muda.

"Saya masih boleh memperbaiki permainan, masih memiliki ruang untuk melakukan sedemikian. Banyak lagi perkara yang mahu saya perbaiki dalam aspek permainan saya.

"Memperbaharui kontrak bersama kelab terbaik dunia adalah satu kebanggaan buat diri saya.

"Sasaran musim ini adalah untuk mara ke final Liga Juara-Juara (UCL). Ia adalah impian saya untuk beraksi dalam final, menjaringkan gol dan memenanginya.

"Saya banyak meningkatkan mutu permainan musim lalu dan sasaran yang sama menjadi keutamaan, memenangi sebanyak mungkin gelaran bersama Real.

"Pengendali pasukan, Zinedine Zidane, mengetahui cara untuk mengendalikan saya. Tetapi saya memahami bahawa beliau perlu memberikan peluang kepada semua pemain untuk beraksi," katanya lagi