Stefano Pioli memberi amaran kepada Milan agar tidak berasa kasihan pada diri sendiri setelah tewas 3-0 kepada Lazio dalam aksi Serie A dan mengharapkan mereka menunjukkan tindak balas yang kuat bagi memastikan menamatkan saingan dalam kelompok empat terbaik.

Joaquin Correa meledak dua dan Ciro Immobile menambah perit Milan sekaligus membantu Lazio layak ke dalam saingan Liga Juara-Juara (UCL) di Stadio Olimpico awal pagi tadi.

Pengendali Lazio, Simone Inzaghi, memperoleh kemenangan ke-10 berturut-turut di laman sendiri sejak diketepikan sebelum apabila diuji positif coronavirus.

Milan pula berdepan kekalahan berturut-turut dan jatuh ke tangga kelima dengan berbaki lima perlawanan, namun berkongsi mata dengan Napoli dan Juventus.

Lazio ketinggalan lima mata di belakang Rossoneri dengan berkelebihan satu perlawanan dan Pioli mencabar pasukannya bangkit bagi mendapatkan tempat dalam kejohanan terbesar Eropah itu.

Katanya kepada Sky Italia: "Saya mengharapkan lebih banyak pasukan, kami mempunyai kualiti teknikal dan fizikal untuk melakukan yang lebih baik.

"Permainan menjadi rumit pada 2-0 dan saya tidak melihat bagaimana cara mengatasi Calha [Hakan Calhanoglu sebelum gol kedua Correa] tidak seharusnya diberikan faul.

"Sekarang kami harus menunjukkan bahawa kami sekuat yang saya percayai, kami harus segera bertindak balas kerana daripada kekalahan ini."


"Lawan agak kuat tetapi kami ada di sana dan kami tidak perlu berasa kasihan kepada diri sendiri, kami mengetahui apa yang harus kami lakukan."

Pirlo mendedahkan dia berharap penyerang Zlatan Ibrahimovic kembali pulih daripada kecederaan menentang Benevento di San Siro Sabtu ini.