Peluang akan tiba buat Willock

Oleh Ammar Hakim 6 November 2020 118
Peluang akan tiba buat Willock
Mikel Arteta memberi jaminan kepada Joe Willock peluang beraksi dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) akan tiba sekiranya pemain tengah itu mengekalkan standard yang ditetapkannya ketika Arsenal menang 4-1 dalam aksi Liga Europa ke atas Molde.

Willock menjaringkan gol terakhir The Gunners dan merupakan arkitek dua jaringan sendiri Molde ketika mereka bangkit daripada ketinggalan untuk mengekalkan rekod bersih dalam Kumpulan B.

Pemain berusia 21 tahun itu masih belum beraksi dalam EPL, tetapi mengetepikan tuntutannya dengan paparan semua aksi di Emirates Stadium pada Khamis.

Dia melakukan empat percubaan, dua tepat ke sasaran, dan terlibat dalam 17 pertembungan dan sekadar kehilangan kawalan bola tiga kali, memainkan peranan penting ketika Arsenal ketinggalan menerusi jaringan Martin Ellingsen.

Arteta memiliki banyak pilihan bagi mengisi jentera tengah, tetapi mengatakan Willock dapat tampil lebih kerap jika dia terus memberikan impak seperti itu.
 
"Joe Willock mampu menjaringkan lebih lagi, dia menghasilkan peluang dan beraksi dengan cemerlang. Terus lakukan apa yang dia lakukan secara konsisten dan peluangnya akan tiba [dalam saingan EPL]."

Arteta kagum dengan cara pasukannya melawan setelah ketinggalan menentang pasukan yang telah memenangi dua perlawanan kumpulan mereka.

"Sangat penting bagi kami untuk menang malam ini dan mendahului kumpulan. Kami mempunyai kemenangan yang meyakinkan dan pemain berusaha mengejar mereka dari minit pertama.

"Kami ketinggalan satu gol tetapi ini mengenai reaksi pasukan, kami mencipta banyak peluang.

"Sekiranya mereka tidak menjaringkan gol sendiri, kami mempunyai pemain untuk menampan masuk. Kami dapat menahan serangan dan kami tidak mahu membiarkannya membenarkan mereka melakukan serangan balas."

Nicolas Pepe menjaringkan gol ketiga Arsenal selepas Kristoffer Haugen dan Sheriff Sinyan menjaringkan gol sendiri.


 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen