Jurulatih RB Leipzig, Julian Nagelsmann, menjangkakan Dayot Upamecano akan mempelajari daripada kesilapannya ketika bertemu Paris Saint-Germain (PSG) tetapi mengakui ia berlaku terlalu kerap.

Upamecano memberikan gol pembukaan buat PSG dalam aksi Liga Juara-Juara Rabu lalu, namun Leipzig berjaya bangkit dan menang 2-1.



Pemain pertahanan itu cuba untuk menggerakkan bola keluar daripada kawasannya sebelum mencari semula penjaga gol, Peter Gulacsi, namun hantarannya terus sampai kepada Moise Kean, yang membuat lorongan buat Angel Di Maria menjaringkan gol.

Upamecano -- dikaitkan dengan Manchester United -- kemudian memberikan penalti kepada PSG, sebelum Leipzig mula bangkit dalam perlawanan ini, tetapi ia merupakan satu perkara yang membimbangkan Nagelsmann selepas ia semakin kerap diulangi.

"Kesalahan yang dia buat semuanya bermula dengan cara yang sama," kata Nagelsmann. "Dia mahu menyerahkan bola kepada penyerang dengan segera setelah dia memenanginya. Ia tidak berhasil pada setiap masa.

"Saya dapat melihat keluk pembelajaran. Bertemu Hertha, kami pernah mengalami situasi yang sama, sama pada awal separuh masa kedua menentang Gladbach, di mana kami akhirnya bertahan satu lawan dua pemain.

"Dia harus mengenali kapan dia dapat bermain bola ke depan dan bila tidak. Dia terbiasa menghantar bola ke hadapan dengan cepat untuk membuat serangan balas.

"Dia dibesarkan seperti ini pada tahun pertama di Leipzig, ketika itu ia adalah taktik utama. Sekarang langkah seterusnya mesti dilakukan."

Kesalahan tersebut amat mengecewakan Upamecano telah meletakka dirinya sebagai salah seorang pertahanan yang menyerlah dalam saingan UCL.

Dalam Kumpulan H musim ini, hanya Rafael (14) telah mencuba lebih banyak perlawanan di kalangan pemain pertahanan daripada pemain Perancis itu (12).

Pemain berusia 22 tahun itu telah meraih kawalan permainan sebanyak 29 kali, lebih banyak daripada mana-mana pemain bagi Kumpulan H.

Tetapi pendekatan berisiko Upamecano sering kali menghukum pasukan. Dia adalah satu daripada dua pemain dalam kumpulan -- bersama-sama Alexandru Epureanu -- melakukan kesilapan hingga memberikan jaringan kepada lawan.