Ronald Koeman memiliki pernyataan yang menarik bagi kepentingan Lionel Messi kepada Barcelona ketika dia ditanyai mengenai masa depannya sendiri dan kaptennya.

Barca tidak lagi boleh memenangi LaLiga berikutan keputusan semalam, dengan Atletico Madrid dan Real Madrid menang dalam perlawanan masing-masing ketika Blaugrana tewas 2-1 di laman sendiri kepada Celta Vigo.

Kemenangan Atleti bermakna Barca tidak dapat mengakhiri musim selaku juara tidak mengira apa keputusan yang diperoleh ketika bertemu Celta, namun skuad kendalian Koeman gagal menang sekalipun.

Walaupun mendahului menerusi jaringan Lionel Messi dalam separuh masa pertama, Santi Mina meledak gol sebelum tamat separuh masa sebelum menyempurnakan kebangkitan lewat dalam separuh masa kedua sekaligus memastikan kemenangan buat Galicians.

Keputusan tersebut menyaksikan Barca telah lima kali tewas kepada Celta sejak awal musim 2014-15 -- terikat dengan Real untuk yang paling banyak pada masa itu.

Bagaimanapun, kempen ini sangat mengecewakan di Camp Nou, dengan kekalahan ketujuh yang paling banyak diraih Blaugrana dalam saingan liga sejak 2007-08. Itu juga kali terakhir Barca meraih kurang daripada 76 mata semasa selepas 37 perlawanan (64).

Pertanyaan mengenai jaminan tempat Koeman dalam pasukan, tetapi dia menjawab, "Saya tidak akan menjawabnya."

Perhatian penyokong Barca akan mengenai masa depan Messi sekali lagi timbul apabila kontrak pemain nombor 10 itu bakal berakhir musim ini.

Ditanya adakah Messi telah beraksi buat kali terakhir di Nou Camp, Koeman berkata, "Harapnya tidak.


"Dia masih terbaik dunia dan juga menunjukkan hari ini bahawa tidak mungkin Barca bermain tanpa dia.

"Dia telah menjaringkan 30 gol LaLiga dan memberi kami banyak mata. Ini adalah persoalan untuk Leo. Bagi saya dan kelab, harapnya dia tetap bersama kami.

"Kerana jika Leo tidak ada di sini, kami mempunyai keraguan siapa yang akan mencetak gol."

Bek kiri Jordi Alba diajukan pertanyaan yang sama dan menjawab, "Mari kita berharap tidak, walaupun itu adalah keputusan yang harus dibuat oleh Messi."