Stefano Pioli percaya Milan mencari masalah sendiri ketika tewas 3-0 di laman sendiri kepada Lille dalam saingan Liga Europa.

Yusuf Yazici menjaringkan hatrik -- kali pertama oleh mana-mana pemain pelawat menjaringkan tiga gol menentang Milan sejak Rivaldo untuk Barcelona pada bulan Oktober 2000 -- sebagai Lille mengakhiri 24 perlawanan tanpa kalah Rossoneri.

Kelab Perancis itu menjadi pasukan pertama yang mengalahkan Milan sejak Genoa pada bulan Mac, sebelum penutupan yang dilaksanakan oleh coronavirus.

Kejayaan mereka juga menandakan kali pertama Milan tewas dengan jurang tiga gol di tempat sendiri dalam pertandingan Eropah.

Yazici membuka jaringan menerusi sepakan penalti selepas Alessio Romagnoli melakukan kekasaran, sebelum dua lagi gol dalam tempoh tiga minit dari pemain kebangsaan Turki untuk melengkapkan kemenangan buat Lille.

Pemain berusia 23 tahun itu menjadi pemain pertama dalam sejarah saingan UEFA di peringkat kelab menjaringkan dua hatrik di tempat lawan dalam musim yang sama -- selepas melakukannya ketika berdepan Sparta Prague bulan lalu.

Pioli berpandangan kekalahan awal pagi tadi berpunca daripada kesalahan Milan sendiri tetapi menegaskan dia tidak akan berlebihan dengan kritikan setelah mengalami kekalahan pertama dalam kempen ini.

"Kami menentang pasukan yang kuat dan menyukarkan hidup kami sendiri," kata Pioli kepada Sky Sport Italia.

"Kami tidak bermula dengan teruk, tapi saya fikir kita akan lebih berbahaya dalam serangan dan kita tidak dapat mencipta peluang yang cukup.


"Berdepan pasukan yang kuat ketika melakukan serangan balas, sejuru kami ketinggalan perlawanan seakan sudah memihak mereka.

"Kami menilai positif dan negatif, seperti biasa. Untuk pertama kalinya dalam jangka masa yang panjang, kami mempunyai lebih banyak negatif daripada positif untuk dilihat.

"Kami bukan diri kita sendiri dan melakukan kesalahan dalam permainan yang salah, kerana Lille adalah pasukan yang akan memanfaatkan kesalahan tersebut.

"Saya sangat gembira di sini, ada suasana yang bersatu, kelab yang menyokong kami dan kami mempunyai segalanya untuk melakukan kerja kami sebaik mungkin."