Ketua jurulatih Paris Saint-Germain Mauricio Pochettino mengatakan bintang Kylian Mbappe bertanya mengenai England dan Sepanyol di tengah spekulasi masa depannya.

Mbappe telah banyak dikaitkan dengan juara LaLiga, Real Madrid, dan juga pemegang Liga Perdana Inggeris Liverpool sebelum ini.

Pemain antarabangsa Perancis itu tidak mempunyai kontrak pada 2022 tetapi juara Ligue 1 PSG tetap berharap dapat menandatangani semula penyerang berusia 22 tahun itu.

Pochettino ditanya mengenai hubungannya dengan Mbappe menjelang perlawanan separuh akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Manchester City.

"Kylian suka bola sepak, dia suka bercakap mengenai bola sepak," kata Pochettino. "Dia bertanya tentang England - bagaimana permainan, mental dan budaya di sana? - dan juga Sepanyol dan Argentina. Dia akan menonton, setiap hari, pertandingan dari England, Perancis, Itali, Jerman.

"Dia baru berusia 22 tahun tetapi sangat matang, yakin dengan bakatnya dan terbuka. Dia boleh berbahasa Perancis, tentu saja, tetapi juga bahasa Inggeris dan Sepanyol yang sempurna. Saya bercakap dalam bahasa Inggeris dan Sepanyol dengannya - lebih banyak bahasa Inggeris daripada bahasa Sepanyol.

"Saya berkata kepadanya pada suatu hari: 'Saya perlu berlatih bahasa Perancis dengan anda, untuk meningkatkan', dan dia berkata: 'Tentu, tetapi lebih baik saya bercakap dalam bahasa Inggeris'. Dia suka berlatih bahasa yang berbeza.

"Sebelum perlawanan pertama [Liga Juara-Juara terakhir 16] di Barcelona, saya memberitahunya bahawa saya pernah menang di sana satu kali bersama Espanyol dan dia berkata, dengan sangat serius: 'OK, esok akan menjadi kali kedua'. Saya berkata: 'Adakah awak pasti?' Dan dia berkata: "Ya, jangan khawatir. Kami akan menang". Dia tertawa setelah pertandingan dan dia berkata kepada saya di lapangan: 'Saya sudah katakan, saya katakan, saya katakan kepada anda'."