Rekod Piala Dunia Diego Maradona yang luar biasa adalah rekod yang tidak mungkin dapat ditandingi.

Legenda Argentina meninggal pada usia 60 awal pagi tadi, mendorong penghormatan daripada seluruh dunia bola sepak.

Cerminan kerjayanya akan menyaksikan begitu banyak saat magis yang disempurnakan Maradona, walaupun mungkin paling berkesan adalah ketika eksploitasi pada Piala Dunia 1986 di Mexico, kejohanan terakhir menyaksikan Argentina merangkul Piala Dunia.

Statistik Opta membantu untuk menggambarkan persembahan Maradona yang luar biasa di pentas bola sepak terbesar dan menggariskan betapa sukarnya legasinya dalam kejohanan sukar untuk ditandingi barisan pemain zaman ini.


Maradona muncul dalam empat Piala Dunia berturut-turut untuk Argentina yang berumur antara 21 dan 33 tahun, bermain yang pertama pada tahun 1982 sebelum mewakili negaranya pada tahun 1986, 1990 dan 1994.

Dia mengakhiri kariernya di Argentina setelah membuat 91 penampilan dan jelas dia berjaya di pentas besar -- hampir satu daripada empat kaps adalah daripada saingan Piala Dunia, di mana dia menikmati rekod kemenangan melebihi 50 peratus.

Dia memegang rekod penampilan terbanyak dalam pertandingan oleh pemain Argentina (21), di hadapan Javier Mascherano (20) dan Lionel Messi (19).

Maradona adalah salah satu daripada tiga pemain yang menjadi kapten negaranya dalam dua final Piala Dunia lelaki yang berbeza, setelah melakukannya pada tahun 1990 dan juga kejohanan 1986, di mana dia mencuri tumpuan.

Hanya dua pemain lain yang berjaya sepertinya adalah Karl-Heinz Rummenigge (1982 dan 1986) dan Dunga, yang melakukannya dalam kejohanan berturut-turut selepas Maradona di 1994 dan 1998.

Eksploitasi Maradona di 1986 sukar untuk diatasi. Dia terlibat dalam 10 jaringan (lima gol dan lima assist) dalam tujuh perlawanan dan tidak ada pemain yang melakukannya dalam satu edisi Piala Dunia.

Tidak ada pemain lain di kejohanan di Mexico yang berjaya lebih dari enam penyertaan gol, yang menunjukkan tahap keunggulannya.

Hanya Gabriel Batistuta (10) menjaringkan lebih banyak gol Piala Dunia buat Argentina berbanding Maradona, yang mengakhiri karier antarabangsa dengan jumlah lapan.

Maradona juga merupakan salah satu daripada tiga pemain Argentina yang telah menjaringkan gol dalam tiga edisi Piala Dunia yang berasingan (1982, 1986 dan 1994), bersama-sama Messi (2006, 2014 dan 2018) dan Batistuta (1994, 1998, dan 2002).

Dengan lapan gol dalam saingan Piala Dunia, Maradona juga melakukan mempunyai lapan assist dalam 21 penampilannya dalam empat kejohanan yang dimainkannya. Di seluruh Piala Dunia yang diadakan sejak 1966, tidak ada pemain lain yang mengumpulkan sebanyak itu.



Maradona telah memenangi 152 sepakan percuma dalam empat Piala Dunia, paling banyak dalam sejarah pertandingan itu.

Itu adalah dua kali lebih banyak faul yang dimenangi oleh pemain lain, dengan pemain Brazil, Jairzinho menduduki tempat kedua dengan 64.

Rata-rata dia memenangi lebih dari tujuh pelanggaran setiap perlawanan dalam kariernya di Piala Dunia, atau satu setiap 12 minit dan 46 saat.

Dia adalah pemain yang paling banyak dikasari dalam tiga pertandingan berturut-turut dari 1982 hingga 1990, dengan jumlah daripada 1986 (54) kekal sebagai angka tertinggi daripada satu edisi Piala Dunia.



Dia mendahului kedudukan assist dengan lima pada Mexico 86 dan dengan lima jaringan kedua tertinggi di belakang Gary Lineker, yang meledak enam gol.

Maradona kekal sebagai satu-satunya pemain sejak 1966 menjaringkan gol dan membantu sebanyak lima gol dalam satu Piala Dunia, rekod yang kelihatan sukar untuk ditandingi.

Terkenal dengan kehebatannya yang menggelecek bola, tiada ada pemain yang mengalahkan lawan lebih banyak kali dalam satu Piala Dunia daripada yang dilakukan Maradona pada 1986.

Penyerang itu melintasi pemain lawan sebanyak 53 kali, purata lapan setiap perlawanan. Empat terhasil menerusi satu gerakan, jaringan terbaik sepanjang zaman ketika mengatasi England dalam suku akhir.

Dia bergerak sejauh 51 meter dalam tempoh 10 saat dan menjaringkan salah satu daripada empat gol Piala Dunia sejak 1066 di mana pemain bergerak sejauh itu sebelum menjaringkan gol.

Jarizinho mengatasi pemain lawan 47 kali pada 1970, sementara orang terdekat telah memecahkan rekod Maradona sejak dia bersara adalah Messi 46 pada 2014 dan Eden Hazard 40 pada 2018.

Statistik daripada perlawanan England itu merupakan keseluruhan impak Maradona di Mexico. Dia mencuba percubaan paling banyak berbanding mana-mana pemain di lapangan (tujuh), percubaan tepat ke sasaran (tiga), peluang paling banyak diciptakan (lima) dan melengkapkan gerakan (12), serta memenangi tujuh faul.

Sehingga 2018, Maradona masih lagi memegang rekod paling banyak menggelecek (105( dalam perlawanan Piala Dunia, bilangan yang akhirnya berjaya diatasi oleh Messi (110).