ZENIT 2 LYON 0

Rudi Garcia berasa kesal berikutan Lyon melepaskan peluang berharga dalam Liga Juara-Juara (UCL) ekoran kekalahan 0-2 di Zenit awal pagi tadi.


Lyon menguasai perlawanan Kumpulan G di St Petersburg itu untuk tempoh yang panjang tetapi kurang tajam di depan gol ekoran ketiadaan penyerang utama, Memphis Depay, yang dilanda kecederaan.

Penggempur Zenit, Artem Dzyuba, menanduk masuk gol pendahuluan buat tuan rumah pada minit ke-42 manakala jaringan Magomed Ozdoev yang terbias ketika permainan bersisa enam minit menjamin mata penuh buat mereka.

Keputusan itu meletakkan Lyon dan Zenit kini berkongsi tujuh mata menuju perlawanan terakhir bulan depan, justeru mereka menyedari keperluan untuk menghasilkan keputusan yang lebih baik daripada juara Liga Perdana Russia itu.

"Kami perlu menghasilkan prestasi yang lebih baik lagi," kata Garcia kepada wartawan.

"Kami memerlukan sekurang-kurangnya keputusan seri untuk menjamin kelayakan.

"Kami melepaskan dua gol ketika bertahan. Kami pasti boleh melakukan yang lebih baik lagi dengan meletakkan tekanan tinggi dan mencipta lebih banyak peluang."

Pendahulu kumpulan, RB Leipzig, sudah layak dan akan menghadapi Lyon dalam perlawanan seterusnya sementara Zenit pula akan berkunjung ke Benfica -- saingan Liga Europa menjadi pilihan terbaik yang diharapkan oleh gergasi Portugal itu.

Pengurus Zenit, Sergei Semak, yang mengalami kekalahan berturut-turut kepada Leipzig sebelum ini, sedar barisan pemainnya masih mempunyai ruang untuk penambahbaikan.

"Apa yang saya tidak gemari adalah bahagian pertama babak kedua kerana kami terlalu pasif," katanya.

"Selain itu kami melakukan apa yang diperlukan dan berhak menang tetapi seperti yang anda lihat, ada aspek-aspek tertentu yang perlu kami usahakan."

Dzyuba, bagaimanapun, tidak dapat menahan diri daripada menyindir pencabar domestik, Zenit Lokomotiv Moscow, yang tersingkir daripada UCL ekoran kekalahan kepada Bayer Leverkusen di tempat sendiri semalam.

"Sungguh menyedihkan melihat kekalahan Lokomotiv malam tadi tetapi kami akan berusaha untuk mara sejauh yang mungkin -- saya berjanji," katanya kepada UEFA.com.

"Keadaan menjadi sangat sukar ketika kami menerima tekanan daripada Lyon dalam babak kedua. Tetapi kami beraksi dengan agak baik, khususnya Mikhail Kerzhakov yang menonjolkan permainan yang hebat ketika mengemudi gawangnya."