Joachim Low mendedahkan rancangannya untuk memberi peluang Jerome Boateng membuat penampilan antarabangsa pertama sejak hampir setahun dalam perlawanan akhir "Piala Dunia" menentang Ireland Utara di Windsor Park, Belfast, awal pagi nanti.

Boateng hanya membuat dua penampilan untuk Jerman dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia, dengan aksi terakhirnya ketika menentang Ireland Utara pada 11 Oktober tahun lalu.

Jerman tidak bergelut bermain tanpa Boateng apabila mereka memerlukan hanya satu mata di Belfast untuk memastikan kemaraan ke Russia sebagai juara Kumpulan C, dengan skuad Low memenangi semua lapan perlawanan setakat ini.

Tetapi Low gembira melihat pemain pertahanannya kembali dan tidak mengesan sebarang kekurangan daripada Boateng atau rakan sepasukannya di Bayern Munich ketika kelab itu memecat Carlo Ancelotti.

Dia memberitahu pemberita dalam sidang media pra-perlawanan: "Saya tidak mempunyai banyak perbincangan berhubung individu tetapi saya rasakan suasana pemain. Saya tidak nampak apa-apa kegelisahan atau ketegangan dengan pemain Bayern.

"Saya telah berbincang dengan beberapa pemain sebelum ini. Boateng sangat gembira dapat kembali setelah hampir setahun tetapi saya meletakkan ke tepi topik Bayern dalam perbincangan.

"Kami sedang menunggu latihan tetapi Boateng memberi isyarat kepada saya bahawa dia dalam keadaan baik.

"Selepas rehat panjang akibat kecederaan, seseorang perlu berhati-hati dengan tugas tetapi idea saya adalah dia akan beraksi dalam kesebelasan utama."