Robert Lewandowski menyamai rekod jaringan Cristiano Ronaldo dalam Liga Juara-Juara Eropah ketika membantu kemenangan 3-0 Bayern Munich ke atas Chelsea awal pagi tadi.

Penyerang itu menghasilkan satu gol dan dua bantuan jaringan untuk pendahulu Bundesliga berkenaan memperoleh kelebihan selesa dalam perlawanan pertama pusingan 16 di Stamford Bridge.

Dia membantu Serge Gnabry menghasilkan dua gol yang hanya berselang tiga minit sebelum menolak masuk hantaran Alphonso Davies untuk memastikan wakil Jerman itu membawa kelebihan besar menjelang perlawanan kedua bulan depan.

Lewandowski sudah mengumpulkan 11 gol dalam Liga Juara-Juara musim ini, rekod terbaiknya dalam satu-satu musim dan turut meyamai rekod Ronaldo dengan menjaringkan sembilan gol di laman lawan dalam kejohanan terbesar kelab Eropah itu, yang dilakukan penyerang Juventus berkenaan dalam musim 2013-14.

Bintang Poland itu turut menamatkan penantian 672 minit dalam pusingan kalah mati Liga Juara-Juara dengan melakukan penyudah mudahnya itu.


Kemenangan Bayern itu juga menyaksikan mereka telah menjaringkan tiga atau lebih gol di laman empat pasukan Inggeris berbeza dalam kejohanan itu sejak 2013 -- Arsenal (2), Tottenham dan Chelsea.

Kekalahan itu juga merupakan kekalahan terbesar Chelsea di laman mereka sepanjang sejarah penyertaan mereka di peringkat Eropah.


Ketika Lewandowski dan Gnabry bertanggungjawab sebagai penjaring gol, persembahan pertahanan sayap muda, Davies, turut mencuri tumpuan.

Pemain berusia 19 tahun itu berleluasa di bahagian kiri dengan larian pantasnya mengakibatkan pertahanan sayap Chelsea, Reece James, tidak dapat bergerak bebas.

Selain mencipta dua peluang, termasuk satu yang disudahkan Lewandowski, Davies turut memenangi kembali penguasaan permainan sebanyak lapan kali sepanjang 90 minit di Stamford Bridge.

Hanya Thiago Alcantara (17) dapat melakukan lebih daripada itu buat skuad kendalian Hansi Flick berkenaan.